Rettsvern ved kjøp av fritidsbåt
Hvorfor denne artikkelen?
Det kommer svært ofte spørsmål om hva som skal til for at man som kjøper oppnår «full beskyttelse» ved kjøp av båt. Spesielt den spektakulære konkursen i Johs. Lunde-systemet fikk opp øynene på mange båtkjøpere; dessverre på en meget smertefull måte for en del av dem som hadde handlet båt med selskaper i Lunde-gruppen. For generell bakgrunnsinformasjon, les Båtadvokatens artikler om risikomomentene ved kjøp fra forhandler
Siden det er vernet for kjøperen som er temaet for denne artikkelen, legger vi an kjøpers perspektiv og synsmåter. Det betyr ikke at artikkelen ikke bør leses av båtselgere -- snarere tvertimot -- det er viktig å ha kjennskap til de regler og prinsipper vi gjennomgår nedenfor.
Hva er rettsvern?
«Rettsvern» betegner, som ordet selv sier, det vern du har for din rett. Mest sentralt er vernet for din eiendomsrett. Vernet det er snakk om ved kjøp av båt er vern i to retninger: Mot såkalt «konkurrerende erverver» dvs. mot dobbeltsalg; og mot selgers kreditorer eller konkursbo. Dobbeltsalg er lite praktisk så vi ser bort fra det her, men les gjerne denne artikkelen om håndpenger for tips om hvordan man kan trygge sin rettsstilling ved å betale forskudd.
Når du har oppnådd rettsvern, er du i den situasjon at ingen lenger kan angripe din eiendomsrett til båten. Hvordan rettsvern oppnås, er forskjellig alt etter om båten er registrert i Skipsregisteret (NOR) eller om den er uregistrert. «Uregistrert» vil båten være, selv om den er registrert i småbåtregisteret (RSSR), Securmark eller Norges Seilforbund eller andre registreringsordninger.
Rettsvern ved kjøp av båt registrert i skipsregisteret
Ved kjøp av registrert båt får du rettsvern ved at det blir registrert skipsskjøte fra selger til deg som kjøper. Prinsippene er identiske med de som gjelder ved overdragelse av fast eiendom.
Det er selve registreringen i skipsregisteret som teller. At du har fått skipsskjøtet i hende, betyr ingenting -- hvis det kommer en annen kjøper og registrerer før deg, eller (mer praktisk) om det kommer en kreditor med et pant som tinglyses før du rekker å tinglyse ditt skjøte, stiller du «sist i køen». Reglene er enkle: Den som først registrerer sin rett, er den som «vinner». Det vil si at så snart ditt skjøte er registrert i skipsregisteret, er du trygg mot enhver annen som måtte ønske å registrere noe som har med selgeren å gjøre.
Rettsvern ved kjøp av uregistrert båt
Når båten ikke er registrert i skipsregisteret, gjelder det andre regler. Disse båtene er rettslig sett «løsøre» og etter regelverket er det da om å gjøre å få besittelsen av båten først. Det hjelper ikke, og betyr ikke noe, om du har betalt «først». Det er det tidspunkt du får den faktiske rådighet over båten som gjelder.
Mot dobbeltsalg er jo dette en grei regel. Men mot pant er det annerledes med rettsvernet. Den type pant som kan ha betydning, er utleggspant. Andre pant kan man se bort fra -- et salgspant vil ikke være registrert noe sted (og vil derfor heller ikke finnes, for hvem vil vel ha et pant som er ubeskyttet?). Det eneste alternativet ellers er håndpant, men da skal panthaveren ha den fysiske rådigheten over båten for å ha rettsvern for sin panterett.
Reglene for utleggspant er litt «annerledes», fordi det er nok til at utleggspanthaveren har rettsvern, at pantet er registrert på skyldnerens «blad» i løsøreregisteret. Det betyr at et utleggspant ikke viser seg utad på noen måte, annet enn ved oppslag i registeret, på selgerens personnummer. Det betyr igjen, at skal du være helt trygg ved kjøp av uregistrert båt, må du sjekke med løsøreregisteret om det er registrert utleggspant i båten.
Problemet
Problemet med utleggspant er ikke bare selve registreringen, men også at løsøreregisteret jevnt over ligger en til to uker på etterskudd. Det betyr at utleggspant som er registrert, kan ha rettsvern som er bedre enn ditt eget, selv om du ikke får opplysning om pantet ved henvendelse til registeret. I praksis betyr dette at man «ideelt sett» må sikre seg mot tap i den tid det går fra overtakelse av båten, og til løsøreregisteret er ajour pr den dato overtakelsen fant sted. Å få dette til, forutsetter enten at selger leverer båten på kreditt, eller at man bruker en mellommannstjeneste. Båtmeglere er ikke uegnet i så måte men det er min erfaring at de ikke følger metodikken på en trygg måte -- de har ofte for vane å utbetale straks levering har funnet sted.
Risikoen
Risikoen er altså at man ved kjøp av uregistrert båt, er prisgitt muligheten for at det kan bli tinglyst en utleggsforretning som man må respektere (dvs kjøper rammes av), og man har ingen mulighet for å få vite om en slik forretning er holdt eller ikke (hvis ikke selger opplyser om det, men da blir det vel uansett ingen handel). Hvordan man skal løse dette må man finne ut av på egen hånd. Det er reelt sett to alternativer: Enten stole på selger ev. etter en kredittopplysning, eller kjøpe en mellommannstjeneste for å «parkere» kjøpesummen inntil det er sikkert at kjøper får rettsvern.
Fjernkjøp
Ved fjernkjøp dvs når selger kjøper båten usett og/eller den skal sendes på båt eller bil fra et annet sted i landet, oppstår det også en oppgjørsrelatert problemstilling: På hvilket stadium av levering/transport får kjøper rettsvern? Hovedprinsippet her er at det skjer når selgers besittelse har opphørt, og han ikke lenger «kontrollerer» transporten, men det kan også skje på forskjellige måter. Partenes avtale og gjennomføringen av den vil ha større betydning i disse tilfellene.
Importkjøp
Ved importkjøp blir det en helt annen sak -- da vil rettsvernet avhenge av lovgivningen i det land båten importeres fra. Kriteriene varierer fra land til land og det er om å gjøre å ha kompetent bistand både hjemme og ute, for å få handelen i orden.
Oppgjørstjenester -- Trygt BåtoppgjørTM
Båtadvokaten tilbyr selvfølgelig en trygg oppgjørstjeneste -- for alle typetilfellene ovenfor. Gå videre til våre sider om Trygt BåtoppgjørTM og last ned oppgjørsavtale!