Hvis en feil ved båten er en mangel i kjøpsrettslig forstand, er spørsmålet hvordan man skal gå frem for å få en ordning på problemet. Her ser vi på noen av de tiltak du bør følge når su skal reklamere.… more »
Tag: "reklamasjon"
Les her om reglene om reklamasjon etter bruktbåtkjøp fra forhandler. Trår du feil med din reklamasjon, taper du ditt rettmessige krav overfor selgeren. Det er altså meget viktig å ha innsikt i hvordan du må gå frem ved reklamasjon.
more »
I minst en av tre tvistesaker om båtkjøp blir det hevdet at kjøpers reklamasjon var for sent fremsatt. Hvis dette argumentet vinner frem, mister kjøperen all rett selv om det ikke er tvil om at det foreligger mangel. Det er derfor svært viktig at man som båtkjøper «kommer på rett side» av fristen. more »
I tidligere artikler har vi gått gjennom reglene for reklamasjonsfrister, og sett på hvordan en reklamasjon bør utformes. Men det å sende en reklamasjon og reise et jrav er bare halve historien. De fleste båtfolk er jo ikke bare bruktbåkjøpere -- de er o… more »
Vi har tidligere skrevet om reklamasjonsfrister (se her, her og her) og kommer nå til noen spørsmål som går igjen i mange henvendelser vi får:Må en reklamasjon være skriftlig?Hva må det stå i en reklamasjon?Hvordan bør en reklamasjon sendes? more »
I to tidligerer artikler har vi sett på de grunnleggende prinsipper for reklamasjonsfristene og vært innom de tilhørende spørsmål omkring garanti, foreldelse osv. Men lovreglene om reklamasjonsfrister stopper ikke der. Kjøpslovene og håndverkertjenesteloven har også enkelte spesialfrister som kommer til anvendelse i en del forbindelser. more »
Historien om den manglende kvaliteten på Volvo Penta D4 og D6 i drevinstallasjoner fortsetter. Hva blir løsningen, spesielt for eiere med båter som er utenfor den absolutte reklamasjonsfristen? more »
Somd et har kommet frem i både Båtmagasinet og i Båtliv (2/2013 s 16), har Volvo Penta fått nye problemer med D-serie motorene, i drev-installasjoner. Hva er båteiernes rettsstilling? more »
I alle kontraktsforhold må kjøper/bestiller klage -- reklamere -- over feil ved den andre parts ytelse i kontraktsforholdet, for å få det han har krav på som kompensasjon eller oppretting (retting, prisavslag, erstatning eller hevning). Her er del 2 av vår omtale av reglene om reklamasjonsfrister. more »