Nedturen i oljebransjen kommer etter en lang nedtur i båtbransjen. De langsiktige konsekvensene av begge deler kan ikke overskues. Selv om det nettopp ble publisert gode tall for båtsalget i år, er spørsmålet: Blir det mer lureri når tidene blir dårlige?… more »
Category: "Erstatning og forsikring"
Historien om den manglende kvaliteten på Volvo Penta D4 og D6 i drevinstallasjoner fortsetter. Hva blir løsningen, spesielt for eiere med båter som er utenfor den absolutte reklamasjonsfristen? more »
Somd et har kommet frem i både Båtmagasinet og i Båtliv (2/2013 s 16), har Volvo Penta fått nye problemer med D-serie motorene, i drev-installasjoner. Hva er båteiernes rettsstilling? more »
Bergens Tidende fortalte i går en dramatisk historie om eksplosjonartet brann i en båt ved Askøy utenfor Bergen. Mens brannen er dramatisk nok, er eierens uttalelse om at han ikke hadde rukket å tegne forsikring, også alarmerende. Men kan han reddes likevel? more »
En stor motor- og båtforhandler er i en lagmannsrettsdom pålagt å betale til sammen vel NOK 730.000 i erstatning og sakskostnader til en kunde, etter at kundens båt ikke ble levert i rett tid og deretter ble tilføyet skade under opplag på verkstedet. more »
Rettshjelpforsikringen er en svært god ordning for forsikringskunder, men vi opplever at den er ukjent for mange. Rettshjelpforsikring er en dekning som forefinnes på så godt som alle norske båtforsikringer. På utenlands-baserte forsikringer finnes den… more »
Det slår aldri feil, ved starten av hver båtsesong er det alltid noen (gjerne mange) som blir overrasket over at det rettslige erstatningsansvar man kan pådra seg ved å ferdes på sjøen, er radikalt annerledes enn hva man er vant med fra biltrafikkens ver… more »
Forsikring av båter beliggende i båthavn og under opplagEn orientering ved Christian J. Lien – Norske Sjø/Fender ForsikringSom eier og bruker av båt beliggende i båthavn og under opplag er det primært 3 situasjoner man kan komme opp i (og som har til… more »