Forlatte båter utgjør et betydeligproblem for båtforeninger kysten rundt. Her ser vi på hvordan man kan ta grep for å få dem fjernet.… more »
Category: "Båtens Verden"
Hvis mangel foreligger, kan kjøper gjøre gjeldende forskjellige krav. Her forklarer Båtadvokaten hvilke krav en forbrukerkjøper kan fremme mot selger til kompensasjon for mangel. more »
Det nærmer seg vår og med det kommer tiden for å handle ny båt til kommende sesong. Med erfaringene fra fjoråret i friskt minne er det all grunn til å tro at også 2021 blir et hett år for båtmarkedet, både for brukte og nye båter. Her skal vi se på… more »
posted on Des 11, 2020 by Båtadvokaten in Kjøpsrett, Bakgrunn/generelt, Båtens Verden, Risikomomenter i forbrukerkjøp
Opplysningsplikten ved salg av båt er ett av de tema vi får flest spørsmål om. Hva selgers opplysningsplikt omfatter er et viktig spørsmål for både kjøpere og selgere. Opplysningsplikten i kjøp er også svært ofte tema i rettstvister. Her forklarer Båtadvokaten hva opplysningsplikten går ut på i kjøp «som den er», som er det klart vanligste.
more »
Når er man bundet i en avtale om bruktbåtkjøp? Hva betyr det at håndpenger avtales? - Båtadvokaten gir svarene. more »
Å gjøre en innbyttehandel er egentlig ikke komplisert rent avtaleteknisk. Men det reiser en god del spørsmål som det er viktig for partene å tenke gjennom, og å bli enige om. Her er noen punkter som Båtadvokaten mener at du bør være OBS på: more »
Vi er nå for lengst inne i tiden hvor båtkjøp foretas nærmest som en panikkhandling for å komme på sjøen i sommervarmen. Her er noen påminnelser om utvalgte problemstillinger som ofte dukker opp: Ved kjøp fra forhandler eller importør skader det ikke… more »
posted on Okt 9, 2016 by Båtadvokaten in KNBF-saker, Bakgrunn/generelt, Båtens Verden, Båtadvokatens arkiv
Det er interessant -- og litt artig -- for Båtadvokaten å bli gjort til gjenstand for oppmerksomhet i forskjellige medier. Jeg velger å tolke det som anerkjennelse for flere tiårs innsats for båtfolket og som regel ganske gode resultater.Baatsans.no… more »
Mange tror at CE-merking er noe båten skal ha gjennom hele sin levetid – altså at det samsvar båten skulle ha da den først gang ble «satt i markedet», er et krav til tilstand også ved senere salg. Dette er imidlertid feil, og var ikke meningen med direktivet/forskriften. more »