Slutt på «som den er»-salg
Fra 01.01.2024 trådte det i kraft fundamentale endringer i forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøp fra forhandler eller via profesjonell mellommann så som en båtmegler. En av de største omveltningene er at det nå ikke lenger er tillatt å selge «som den er» når det finner sted et forbrukerkjøp. Her skal vi se nærmere på konsekvensene av denne lovendringen. For å lese våre øvrige artikler om lovendringene, følg denne lenken til første artikkel i serien.
Utveien til balanserte kjøpsavtaler
Det å kunne selge «som den er» ved salg via forhandler eller båtmegler, har vært utveien til å oppnå fornuftige salgsvilkår og begrenset risiko spesielt for skjulte feil. Frem til nyttår 2023/2024 ga dette noenlunde forutsigbare konsekvenser, som ikke var så fjernt fra reglene som gjelder for vanlige kjøp direkte mellom private parter. Les mer i våre artikler om «som den er»-kjøp både i forbrukerkjøp og i private kjøp.
Hva kommer i stedet?
Med de nye lovreglene blir situasjonen snudd opp-ned for alt som gjelder skjulte feil, og selgersiden får betydelig skjerpet ansvar og risiko.
Reglene om opplysningsansvar er beholdt -- selger svarer fortsatt for uriktige opplysninger, og for tilbakehold av opplysninger som «kjøper kunne regne med å få». Etter lovendringene gjelder i tillegg nå to lett atskilte «lag» av krav til tingen, hvor avvik fra disse kravene vil utgjøre mangel. Det ene laget er partenes avtale og hva den fastsetter, dvs. angitte objektive spesifikasjoner og beskrivelser. Det andre laget er et sett med bestemte tilstandskrav som kommer til anvendelse i tillegg til spesifikasjoner og beskrivelser i avtalen.
Den mest radikale endringen er at det ikke lenger er lovlig for selger å ta «generelle» forbehold hverken om tilstand eller om eventuelle skjulte feil.
«Som den er»-handel er dermed ikke lenger lovlig i forbrukerkjøp.
Krav knyttet til partenes avtale
Hovedregelen om tingens tilstand er relativt lik til hva som gjaldt tidligere, men med noen viktige nyvinninger. Loven sier nå:
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger av avtalen. Tingen skal leveres med innpakning og alt tilbehør som følger av avtalen. Det samme gjelder veiledning, herunder veiledning om installasjon, og eventuelle oppdateringer.
Kravet til «funksjonalitet» er nytt. Selv om det gjerne kunne henføres under «andre egenskaper» tidligere, legger det opp til at opplysninger og markedsføring omkring tema relatert til bruk av båten, blir et nytt område for mangelsdiskusjoner. Legg også merke til kravet til veiledning og oppdateringer. Det siste henspiller på digitale ytelser, som i praksis er synonymt med programvare.
Krav som gjelder i tillegg til avtalen
I tillegg til det avtalen bestemmer, skal det gjelde alminnelige krav til tingens tilstand og egenskaper. Disse er ikke ulik tidligere gjeldende regler utenfor «som den er»-kjøp, men det er nå ikke lenger lovlig å ta generelle forbehold om at tingen kan ha feil som avviker fra kravene. Disse kravene er dermed obligatoriske, og er oppstilt slik:
Hvis det ikke er avtalt noe annet i samsvar med reglene i annet ledd, skal tingen
a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b. svare til den mengde og ha de egenskaper og andre funksjoner, blant annet med hensyn til holdbarhet, funksjonalitet og sikkerhet, som er vanlige for ting av samme type, og som forbrukeren med rimelighet kan forvente ved kjøp av en slik ting
c. være av samme kvalitet som og tilsvare beskrivelsen av en prøve eller modell som selgeren har gjort tilgjengelig for forbrukeren før inngåelsen av avtalen
d. leveres med relevant tilbehør, slik som innpakning, installasjonsveiledning, bruksanvisning eller annen veiledning, som forbrukeren med rimelighet kan forvente å få
e. være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning
Ny hovedregel for brukthandel
Den praktiske regel for brukthandel blir bokstav b) ovenfor. Mot de prinsipper denne angir, må alle skjulte feil nå måles. Spørsmålet blir da om båten har de «egenskaper» som er vanlige for båter av samme type og som kjøperen med rimelighet kan forvente. Bedømmelsen blir stikk motsatt av tidligere gjeldende regler i «som den er»-kjøp og særlig kriteriet «vanlige» vil ventelig foranledige mange tvister. Et annet tema som er endret kraftig i kjøpers favør er at det nå kan stilles krav/forventninger også til båtens holdbarhet; noe som vil vise seg svært praktisk f.eks. ved defekter av betydning ved motor, drev og andre sentrale komponenter. Dermed får selgers plikter i bruktbåtkjøp under forbrukerkjøpslovens regime nå et preg av lovbestemt garantiansvar.
Muligheter for å avtale avvik fra kravene
Å gjøre det ulovlig å selge «som den er» er et alvorlig inngrep i partenes avtalefrihet. Det er derfor konstruert en unntaksmulighet, men den er lite egnet og den vil vise seg arbeidskrevende om man skal få den til å fungere som en sikkerhetsventil. Unntaket er en åpning for å ta konkrete forbehold, dvs. å beskrive enkelt-egenskaper ved båten, som ikke vil stemme overens med lovens obligatoriske krav. Unntaksbestemmelsen sier at
Tingen skal også være i samsvar med kravene som følger av tredje og fjerde ledd, med mindre forbrukeren ved inngåelsen av avtalen ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap ved tingen ville avvike fra disse kravene, og uttrykkelig og særskilt aksepterte dette avviket.
Tredje ledd er reglene i bokstav a-e ovenfor. Fjerde ledd gjelder digitale ytelser som vi kommer tilbake til i en annen artikkel.
Legg merke til at det skal svært mye til for å komme unna med et spesifikt forbehold. For det første må det gjelde en bestemt egenskap. Det kan altså ikke gjøres unntak hvor man beskriver eller omtaler båtens egenskaper eller avvik generelt. Å påpeke generelle fenomener så som at båten er brukt og at feil må forventes, er derfor utenfor unntaket og vil være uten virkning. Det må komme konkret frem at båten vil avvike fra ett eller flere av kravene, og hvordan den vil avvike vil måtte beskrives.
Endelig må alle konkrete forbehold spesielt opplyses, og kjøperen må uttrykkelig akseptere det. Til slutt er det et krav til en særskilt aksept. De tre siste elementene her betyr at det i praksis må inngås en egen og tydelig skriftlig avtale om at nærmere konkret spesifiserte egenskaper ved båten vil avvike fra de obligatoriske kravene loven oppstiller, og denne fraskrivelsen må ha en særskilt vedtakelse fra kjøpers side, altså atskilt fra den mer «generelle» underskrift på kontrakten.
Konsekvenser
Det sier seg ikke selv hva konsekvensene av lovendringen på dette punktet blir. Men det er tydelig at det vil medføre betydelig arbeid for forhandlere/meglere som omsetter på vegne av andre, med å finne frem til mulige avvik, beskrive dem på korrekt måte, og få en kjøpers aksept for dem. Bemerk også at aksepten må skje på avtaletidspunktet -- i utgangspunktet må fraskrivelsen derfor være på plass allerede ved bud/aksept og senest når kontrakt skrives. Det blir mye å passe på her, som formodentlig vil øke prisene på både mellommannstjenester og på båter som omsettes den veien. Bruk av tilstandsrapporter kan bli en mulig løsning.
For alle som kjøper båt fra forhandler eller megler blir det kan hende vanskeligere å orientere seg og ta kjøpsbeslutning, alt etter hvor omfattende «unntakskataloger» det oppstilles i de enkelte kjøpsforhandlinger. En annen og helt forutsigbar konsekvens er at antall tvister i slike handler vil øke. Slik blir det alltid når det kommer nye lovregler, som setter etablerte forutsigeligheter på skjeve.
Hjelpen er aldri langt unna
Når det oppstår spørsmål om kjøperes eller selgeres rettigheter i handel med båt er hjelpen aldri langt unna -- Båtadvokatens team av advokater er godt forberedt på å takle alle utslag av de nye reglene. Husk at medlemmer av KNBF (direkte eller via din båtforening) får en hel times gratis og fullverdig advokatbistand om alle spørsmål omkring båtkjøp. Ta kontakt via post@baatadvokaten.no eller post@knbf.no.