Lettere å heve forbrukerkjøp
Nye lovregler i forbrukerkjøp
Med endringene som ble innført i forbrukerkjøpsloven 1. januar 2024, ble det i tillegg til mye annet som styrker kjøpers stilling også noe lettere å heve forbrukerkjøp. Det er kommet flere presiseringer av regler om heving og om tilbakeleveringen. Bl.a. en egen bestemmelse om direkte heving uten hensyn til reglene om retting og prisavslag.
Reglene om forbrukerkjøp gjelder ved kjøp fra forhandler, eller ved kjøp hvor selger er bistått av mellommann som opptrer i næring. Lovens regler er ufravikelige -- avvikende avtale er ugyldig. Les gjerne denne artikkelen om hva som er forbrukerkjøp. For direkte kjøp mellom private gjelder helt andre regler. Husk: Kjøper eller selger du gjennom båtmegler, er det reglene vi omtaler her, som gjelder for din handel.
Presisering om hevingsvilkåret
For å heve et forbrukerkjøp må det naturlig nok foreligge en mangel. Videre er det et vilkår at mangelen ikke er rettet, derunder at selger ikke (lenger) har adgang til å rette. Endelig må mangelen ikke være «uvesentlig». Denne grensen for når hevingsrett oppstår, er like uhåndgripelig som regelen for «vanlige» kjøp direkte mellom private parter -- da skal det foreligge et «vesentlig kontraktsbrudd». I praksis blir vurderingene ganske sammenfallende, der man bl.a. ser på om prisavslag tenkelig kan kompensere feilen og være en adekvat sanksjon. Så skal det en del mindre til for å finne at heving er berettiget i forbrukerkjøp.
Presiseringen som kom ved nyttår 2024, er en endring av teksten i lovbestemmelsen. Tidligere kunne kjøpet heves «unntatt når mangelen er uvesentlig». Nå er det endret til «med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig». Dette markerer sterkere at det er selgeren som må vise at mangelen ikke har stor nok betydning til at kjøpet kan heves. I praksis betyr dette at et forbrukerkjøp kan heves, så lenge selgeren ikke kan sannsynliggjøre at mangelen bare er «uvesentlig».
Heving når det er mangel ved en del av leveransen
En av de nye reglene om heving er at forbrukerkjøperen, når det er feil ved en del av det solgte, kan heve kjøpet av hele leveransen. Tidligere måtte mangelen ved delen være vesentlig for hele kjøpet for at heving skulle være berettiget. Den nye bestemmelsen lyder slik:
«Hever forbrukeren for en del av det solgte, kan forbrukeren også heve for andre deler som han eller hun ikke med rimelighet kan forventes å beholde»
Det oppstår her spørsmål om det solgte er en eller flere individuelle varer, i motsetning til en helhet satt sammen av flere komponenter. Derunder om en kombinasjon av produkter ikke er «delelig», dvs. om komponenten det er feil ved «står i så nær fysisk og funksjonell sammenheng med resten at det ikke med rimelighet kan foretas en oppdeling». Merk også at selgers mulighet til å unnslippe er ganske uhåndgripelig -- «med rimelighet» -- dette gir domstolene og forbrukerklageutvalget svært vid adgang til å bruke et mer eller mindre vel begavet skjønn.
Det er mye som kan henføres under lovgivningen her. En situasjon kan være at kjøper avslår avhjelp på mangelfull påhenger og hever kjøpet av påhengeren etter den nye hevningsregelen som omtales i neste avsnitt; og så hever for hele kjøpet, uten at mangelen i seg selv er større enn «uvesentlig» ut fra en totalvurdering av hele leveransen.
Direkte heving uten retting
En viktig nyvinning er at en forbrukerkjøper nå kan avslå retting, og heve kjøpet direkte, hvis mangelen er alvorlig nok. Lovregelen er slik:
«Forbrukeren kan likevel umiddelbart kreve prisavslag eller heving hvis mangelen etter sin art er så alvorlig at det ikke er rimelig å forvente at forbrukeren skal godta et tilbud om avhjelp.»
Det er to kriterier her. For det første handler det om mangelens art. Spørsmålet er da om typen mangel er slik at det er rimelig at kjøperen går fra handelen. Et godt eksempel kan være mangel som medfører brukshinder. Eksempelvis en mangel ved ny kjøpt båt, som gjør at den ikke kan brukes, hvor retting forutsigelig vil forsinkes av dårlig verkstedskapasitet eller trege deleleveranser fra utlandet. Et annet eksempel kan være mangler som medfører et restlyte etter retting.
Det andre kriteriet er at det ikke skal være rimelig at forbrukerkjøperen skal godta tilbud om retting. Loven gir et vidt spillerom for skjønn her. Viktige momenter vil være selgers evne til å rette og tiden det vil ta. Tidligere erfaringer med samme selger og samme kjøp vil ha betydning. Det samme gjelder hvis det ved hevning er kurant for kjøperen å skaffe seg annen båt (som virker...). Det kan trekke i motsatt retning hvis det (som neppe er praktisk) tilbys erstatningsgjenstand.
Den nye regelen her vil gi mange forbrukerkjøpere en gylden mulighet til å komme effektivt ut av en handel på en «enkel» måte. Det praktisk viktige spørsmål vil bli spørsmålet om det er rimelig at kjøperen skal godta retting, og vår spådom er at både forbrukerklageutvalget og domstolene vil vise seg svært villige til å imøtekomme kjøpere på dette punktet.
Tilstand ved tilbakelevering
Det er også nye regler om tilstanden på det kjøpte ved tilbakelevering etter heving av kjøpet. Tidligere var det et absolutt vilkår for heving at kjøper kunne levere tilbake det kjøpte i «vesentlig samme stand og mengde» som ved kjøpet. Var det ikke mulig, kunne kjøpet ikke heves. Så var det en utvei med å kunne yte erstatning for slitasje/skader på eller «overforbruk» av tingen frem til heving. Alt dette blir fra 2024 snudd på hodet. Den nye regelen er slik:
«Hvis forbrukeren ved heving eller omlevering ikke kan levere tilbake tingen i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den, skal forbrukeren erstatte verdien eller den verdireduksjonen tingen har hatt»
Endringen er en forenkling ved at prinsippene «snus på hodet», men det er også en fundamental forskjell: Nå kan kjøper slippe unna med å ikke levere tilbake det solgte, hvis det ikke lenger finnes, mot å erstatte verdien av det. Dette betyr at hvis tingen er gått tapt, kan kjøper likevel kreve tilbake kjøpesummen pluss renter, mot å erstatte verdien av det solgte. Som lett kan være lavere enn kjøpesummen. Se opp for en del interessante spørsmål og underfundige tvister omkring dette temaet.
Kostnader og oppgjør ved tilbakeleveringen
Det har i all tid vært antatt at når et kjøp heves, svarer selger for returkostnadene, da det vil foreligge erstatningsansvar for disse på grunnlag av mangelen. Nå er dette lovfestet i forbrukerkjøp -- selger skal bære kostnadene når kjøper hever kjøpet. Samtidig er kjøperen pålagt en plikt til å sørge for at tingen tilbakeleveres til selgeren. Dette er en aktivitetsplikt som merkelig nok strekker seg lengre enn hva den tilsvarende plikten er i vanlige private kjøp. I disse er det tilstrekkelig at tingen stilles til selgers disposisjon på kjøpers sted, så er det opp til selger hvordan han frakter tingen til eget sted.
En annen ny lovregel gjelder oppgjør ved tilbakelevering, hvor selger er pålagt en anelse mer risiko enn tidligere. Nå er lovregelen at selger skal tilbakebetale kjøpesummen så snart tingen er mottatt, eller når kjøper dokumenterer at den er sendt i retur. Kjøpers krav forfaller dermed tenkelig lenge før selger overhodet ser tingen. Også her kan det oppstå mange interessante situasjoner.
Hovedpunkter
Ved endringene av lovreglene om heving av forbrukerkjøp er dette hovedpunktene:
- Hvis det er mangel ved en viktig komponent av det kjøpte, kan tenkelig hele kjøpet heves. Ganske effektivt for kjøper, som dermed kan kjøpe ny tilsvarende ting annetsteds.
- Tvil mht. om retting kan eller vil bli utført eller på rett måte, kan utløse rett til heving av kjøpet. Igjen, en ganske mye mer effektiv løsning enn tidligere gjeldende regler.
- Kjøper må aktivt sende tingen tilbake, men får rett til oppgjør av kjøpesum og renter med en gang tingen er avsendt i retur. I praksis blir det «penger mot fraktbrev».
- All bevistvil faller på selger. Det samme gjelder alle skjønnsmessige bedømmelser. En betydelig skjerpelse og øket risiko for selger.
Hjelp er tilgjengelig
Enten du er kjøper eller selger i et forbrukerkjøp hvor det oppstår problemer, står Norges kompetansesenter på båtjuss til din disposisjon. Det er bare å sende e-post til post@baatadvokaten.no for å få hjelp. Hvis du er medlem i KNBF er den første hele timen med bistand gratis.