Selgers bevisbyrde i to år
EU-tilpasning av forbrukerkjøpsloven
Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av ny eller brukt ting fra forhandler, eller ved kjøp av bruktbåt via båtmegler -- se denne artikkelen om hva som er forbrukerkjøp.
En rekke endringer i forbrukerkjøpsloven trådte i kraft den 01.01.2024, for å tilpasse loven til EUs forbrukerkjøpsdirektiv. På en rekke områder blir ansvaret for selgersiden strammet inn, dels betydelig. For kjøpersiden blir rettighetene bedre og mer presist formulert. Se våre generelle merknader i denne artikkelen. Her skal vi se på en betydelig justering i kjøpers favør: Mangel skal nå anses for å ha eksistert ved kjøpet, hvis mangelen viser seg innen to år deretter.
Utgangspunktet -- mangel må eksistere ved levering
Det er et sentralt kjøpsrettslig prinsipp at en feil ved tingen må ha eksistert ved levering, for at det skal kunne utgjøre kjøpsrettslig mangel. Både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven har dette utgangspunkt som sine hovedregler. I forbrukerkjøpsloven § 18 første ledd er dette uttrykt slik:
«Ved bedømmelsen av om tingen har en mangel, skal tidspunktet for leveringen av tingen legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere».
Løsningen henger nøye sammen med at det er kjøper som har risikoen for tingen fra overtakelsen av, og derfor faller det på kjøper om det skjer noe negativt deretter. Merk at dette ikke gjelder for garantier hvor selger har påtatt seg et utvidet ansvar for tingens funksjoner eller holdbarhet. Det har heller ikke sammenheng med oppdagelse av feilen. Det handler om det objektive spørsmål om feilen, skjult eller åpenbar, forelå ved leveringen.
Tidligere gjeldende regel
Fra forbrukerkjøpslovens ikrafttredelse i 2003 har selger tross det ovennevnte utgangspunktet, hatt risikoen for mangler som viser seg innen seks måneder etter kjøpet:
«Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang».
Denne regel gjelder i utgangspunktet fortsatt. Grunnen til at lovregelen er slik, var et ønske om å gi beskyttelse til kjøper mht. spørsmålet om feilen forelå ved levering. Forutsetningen var at kjøper som privatperson ofte ville stå svakere mht. å utrede slike faktaspørsmål enn hva som er tilfellet med profesjonelle salgsorganisasjoner.
Ny, gjeldende regel: To års risiko for selger
Etter 01.01.2024 er risikoperioden selger i utgangspunktet hefter for, utvidet fra seks måneder til to år. Dette er ett år mer enn hva EUs forbrukerkjøpsdirektiv krever. Den norske regelen samstemmer med den svenske tilsvarende regel, mens Danmark har begrenset seg til ett år. Den norske regelen er kan hende fordelaktig ved kjøp av ny båt eller påhenger eller annet dyrt utstyr. Men det er potensielt katastrofalt ved bruktbåthandel via megler, særlig med nyere båter. Her blir nemlig selgeren (ikke megleren) sittende med denne risikoen i to år.
Hovedtyngden av Justisdepartementets begrunnelse for å foreslå utvidelse til to år, er slik:
«Hensynet til en sterk forbrukerbeskyttelse taler for at presumsjonsregelen utvides til å gjelde i to år. Selgeren vil som profesjonell part vanligvis ha bedre forutsetninger for å avdekke mangelens årsak enn forbrukeren, og dette vil som påpekt i høringen trolig gjøre seg gjeldende i enda sterkere grad i takt med at produktene stadig blir mer teknisk avanserte. Dersom presumsjonsregelen utvides til å gjelde i to år, vil ansvaret for å undersøke årsaken til mangelen i større grad plasseres på selgerne»
Departementet er inne på at økt antall reklamasjoner og økt antall imøtekommelser som kan være «uriktige» logisk sett vil øke prisene på produkter slik at alle kjøpere må bære merkostnaden som utvidelsen fører med seg. Men det veier ikke tungt. Det finnes ingen spor i lovforarbeidene som peker i retning av at departementet har tenkt over at regelen også gjelder kjøp av brukte ting, og potensielt -- i alle fall for bruktbåter -- for ganske gamle ting.
Unntak for motbevis
Som det fremgår av sitatet av loven ovenfor, gjelder to-års regelen «hvis ikke noe annet bevises». Med «bevises» mener loven at selger må sannsynliggjøre at feilen likevel ikke eksisterte ved levering. Eksempler er f.eks. bevis for uvøren bruk, uhell i kjøpers bruk, eller bevis for andre hendelser som har årsakssammenheng med feilen. Det skal en del til og det er åpenbart ikke tilstrekkelig med antakelser og argumenter. Det må fakta til før «noe annet» kan bli ansett sannsynliggjort.
Unntak for varens eller mangelens art
Lovbestemmelsen har et unntak som gjelder «dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art». Det er ikke nok at man ikke kan utelukke at feilen skyldes noe som kjøper har risikoen for, eller at det ikke kan utelukkes at det skyldes en annen begivenhet deretter. Spørsmålet kan omformuleres til hvorvidt den aktuelle feilen er av en slik type som etter normale erfaringer skyldes forhold inntruffet etter leveringen. Eksempelvis som utslag av elde, eller at det gjelder en brukt ting med en gitt grad av forventbar slitasje. Service-intervaller som ikke er overholdt kan ha betydning. Det samme gjelder feilbruk eller bearbeidelse i kjøpers regi. Som en tommelfinger-regel kan man anta at jo eldre en megler-solgt bruktbåt er, desto mindre skal det til før formodningen er uforenlig med tingens art. Kriteriene er helt skjønnsmessige, som også de øvrige regler som imøtekommer selger er, og derfor vanskelige å anvende.
Bevisbyrde
For sannsynliggjøringen etter begge unntakene nevnt ovenfor, er det selger som har bevisbyrden. Det betyr at det er selger som må sannsynliggjøre at formodningen for at feilen eksisterte ved levering er uforenlig med varens eller mangelens art, eller sannsynliggjøre at feilen faktisk oppsto etter levering. Kravet til bevis er at det skal være mer sannsynlig at et unntak er oppfylt, enn det motsatte. Overfor forhandlere i ny-kjøp er dette en grei posisjon å stå i, men i salg via megler der man som privatperson står med hele selger-ansvaret er det nok betydelig mindre komfortabelt.
Så, hva gjør man?
Har man kjøpt fra forhandler, ny båt/utstyr eller bruktbåt, er den nye lovregelen klart en fordel. Det tar en del av «brodden» av diskusjoner omkring når mangelen oppsto. Men virkningen vil nok avta med båtens alder i bruktkjøpstilfellene. Som selger via båtmegler er man låst fast til lovregelen. Den eneste metode for å avdempe virkningen, er å kontraktsfeste alle negative opplysninger og risikoopplysninger, slik at vilkåret «tingens art» får et kontrollerbart utgangspunkt. Klarere kontrakter blir betydelig mer viktig uansett, se kommende artikkel om de nye reglene for mangelsbedømmelse -- som også setter selger i en svakere posisjon enn før.
Ivareta dine interesser
Å ivareta sine interesser i forbrukerkjøp blir ikke enklere med de nye reglene -- enten du er kjøper eller selger i en meglerhandel. Husk at når du kommer i behov for juridisk rådgivning som gjelder kjøp relatert til båt, står Båtadvokatens team av skarpskodde advokater alltid klar til å hjelpe.
Se opp for flere artikler om dette temaet -- bl.a. om nye regler for mangelsbedømmelse, og bortfall av salg «som den er».