Forbrukerkjøp 2024 -- nå bare ett forsøk på retting
Nye regler for EU-tilpasning
Viktige endringer i forbrukerkjøpsloven trer i kraft den 01.01.2024, for å tilpasse loven til EUs forbrukerkjøpsdirektiv. På en rekke områder blir ansvaret for selgersiden strammet inn, dels betydelig. For kjøpersiden innebærer dette enda mer av «soveputer» enn tidligere. Se våre generelle merknader i denne artikkelen. Her skal vi se på en stor nyvinning: Selgers rett til å reparere mangel, er nå begrenset til ett forsøk. Pr. ting, ikke pr. mangel.
Retting er alternativ til prisavslag eller hevning
Selgers mulighet for å møte kjøpers krav med å foreta utbedring av mangelen gir selger en forsvarsmulighet som eliminerer prisavslag eller hevning. Sagt på en annen måte, har selger muligheten til å «velge» reparasjon for å unngå en av de andre beføyelsene. Hittil har regelen i forbrukerkjøpsloven vært at selger ikke har rett til mer enn to forsøk på å rette samme mangel, «med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig». Det har i vår erfaring vært sjelden at anvendelse av regelen har vært aktuelt, altså å kreve prisavslag eller heve kjøpet i stedet for å gi selger en tredje (eller flere) mulighet/er til å rette mangel.
Ny lovregel -- en retting pr. ting, ikke pr. mangel
Den nye lovteksten er derimot slik:
«Viser det seg en mangel etter retting eller omlevering, kan forbrukeren avvise ytterligere avhjelp, med mindre det er rimelig at selgeren får et nytt forsøk».
Dette betyr -- i all enkelhet -- at hvis selger først en gang har foretatt retting av en mangel, kan kjøper avvise videre retting dersom det oppstår en ny og annen mangel. I lovforarbeidene er der gjort en grundig analyse av hva forbrukerkjøpsdirektivet krever av ny lovgivning og departementets konklusjon er klokkeklar: Det er ett rettingsforsøk pr. ting, ikke pr. mangel.
I praksis kan det tenkelig bli slik at hvis selger rettet en mangel ved dieselvarmeren på en båt til tre millioner, vil han i utgangspunktet ikke ha rett til å utføre retting hvis det senere oppstår mangel ved baugpropellen. I stedet skal kjøperen kunne kreve prisavslag eller heve kjøpet. Potensielle problemstillinger og avskygninger i anvendelsen av denne nye regelen kan være både mange flere og verre som eksempler enn det nevnte.
De mulige konsekvenser illustrerer at reglene i forbrukerkjøpsloven gjerne passer til mobiltelefoner og bruk-og-kast varer; mens reglene er mindre anvendelige jo større og dyrere gjenstanden er.
Nytt forsøk bare hvis det er «rimelig»
Som det fremgår av lovteksten kan selger få «et nytt forsøk» dersom dette er «rimelig». I forarbeidene blir det lagt til grunn at det ikke skal så mye til. Selvsagt vises det til miljø- og bærekraftshensyn. Kan hende viktigere blir henvisning til om selger lyktes ved det første forsøket, hvor lang tid retting vil ta, osv. Også hvor lang tid det er gått mellom manglene vil ha betydning, jo lengre tid desto mindre skal det til før nytt forsøk blir «rimelig».
Det er meningen ihht. lovforarbeidene at terskelen for selgers rett til nytt forsøk på retting, ikke skal være høy. Men hvor høy, det er helt skjønnsmessig og det er «rimelig»-kriteriet som blir styrende. Som det er med slike løse retningslinjer er det å anta at det ikke akkurat vil begrense tvistigheter om slike spørsmål. Tvertimot er det god grunn til å vente en økning av tvister om retting og antall rettingsforsøk. Nye lovregler som skal øke rettigheter eller redusere tvister, har alltid denne effekten.
Praktiske konsekvenser
Utover henvisningen til miljø- og bærekraftshensyn er det ikke sagt noe om tenkelige praktiske konsekvenser av endringen. Det er i alle fall en konsekvens som er iøynefallende: Alle forhandlere/selgere vil måtte «prise inn» risikoen for å ikke få rette, i hva de krever betalt for tingen. På den måten blir alle kjøpere sittende igjen med en del av regningen for diskusjoner om antall rettingsforsøk i enkelttilfeller.
En annen konsekvens er like nærliggende: Alle selgere som foretar retting, må forventes å presentere sin kjøper for en avtale om retting der det forsøkes å innarbeides adgang til videre retting. Dette vil ikke nødvendigvis være urimelig, og det er heller ikke ulovlig. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig bare ved avtaleinngåelsen -- oppstår det mangel, kan partene fritt avtale hva de vil om hvordan den håndteres.
Ergo er det all grunn til, etter 01.01.2024, å være litt på vakt mht. hva man signerer på når ting leveres til retting av mangel.
Viktig: Salg via båtmegler
Særlig viktig er at lovendringen også får virkning for salg av bruktbåt via megler. Bruk av en båtmegler betyr at en båthandel blir forbrukerkjøp i stedet for privatkjøp hvor det gjelder helt andre regler. Se vår forklaring om reglene i denne artikkelen. I praksis blir det slik, hvis du selger via båtmegler, at du må ta høyde for at hvis noe galt skulle dukke opp, har du bare ett forsøk på retting tilgjengelig -- vil du prøve flere ganger, må det være «rimelig» eller du må få det avtalt med kjøper før rettingen starter. Pass på å lese grundig hva båtmegleren presenterer av informasjon om ditt selgeransvar og meglerens fraskrivelser ... dette blir stadig mer viktig.
Ivareta dine interesser
Å ivareta sine interesser i forbrukerkjøp blir ikke enklere med de nye reglene. Husk at når du kommer i behov for juridisk rådgivning som gjelder kjøp relatert til båt, står Båtadvokatens team av skarpskodde advokater alltid klar til å hjelpe.
Se opp for flere artikler om dette temaet -- bl.a. bortfall av salg «som den er».