Hva er selgers rettigheter ved salg av bruktbåt?
Hos alle som skriver noe om kjøpsrettslige spørsmål på nett, er det et sterkt fokus på kjøperens rettigheter hvis først noe er galt med huset, bilen eller båten som er kjøpt, brukt eller ny. Men også selgeren av en brukt båt har rettigheter som kan gjøres gjeldende hvis noe er feil. Her skal vi se litt nærmere på hva som er selgers rettigheter ved salg av brukt båt. Vi tenker da på de rettigheter selger har i salg «som den er», mellom private.
Reklamasjon i rett tid
Hvis det først er noe feil med båten som er solgt brukt, er selgers første rett å få dette meddelt av kjøperen «innen rimelig tid». Dette er kravet som gjelder til reklamasjon, altså kjøpers klage på at noe er feil og at kjøper mener det er selgers ansvar. Når en del tid har gått, er det naturlig for selger å skulle regne seg som «ferdig med handelen». Det er derfor ingen selger som trenger å finne seg i en reklamasjon som kommer lenge etter at kjøperen oppdaget (eller burde ha oppdaget) feilen. Les mer om reklamasjon og frister i denne artikkelserien.
Faktaopplysninger
Selger har også rett til å få vite alle fakta som relaterer seg til påstått feil. Dette gjelder ikke bare konkrete fakta om feilen men også om f.eks. kjøpers bruk av båten og andre omstendigheter som tenkelig kan ha innvirket på et årsaksforløp. Eksempelvis hva som er gjort av service og andre arbeider, utstrekningen av kjøpers bruk, og andre omstendigheter som kan ha innvirket. Det er ingen grense for hva dette gjelder, det kan være alt fra fylling av dårlig drivstoff til mildere grunnberøringer og varmkjøring av motor av andre årsaker enn mangel selger svarer for.
Rett til å undersøke
Like viktig er at selger selvsagt må ha anledning til å undersøke den påståtte feilen selv. Om dette skjer personlig eller ved et verksted eller en sakkyndig på oppdrag fra selger er valgfritt, det viktige er at selger har rett til å undersøke det som sies å være feil, for at han skal kunne ta stilling til om han har ansvar eller ikke. Dette er svært viktig for selgers rett til avhjelp (se neste avsnitt) men også fordi selger kan ha rett til å avvise en reklamasjon dersom kjøper allerede har foretatt reparasjon før han reklamerer til selger.
Retting for egen regning
Selger har en lovbestemt rett til å rette mangelen for egen regning. Reglene om dette finnes i kjøpsloven § 36. På fagspråket heter det «defensiv avhjelp». Selger har rett til å foreta reparasjon for egen regning (personlig eller ved verksted), forutsatt at det skjer «uten vesentlig ulempe» for kjøper. Det er to grunnleggende forutsetninger loven ikke nevner: Selger må selvsagt erkjenne at forholdet er mangel, og reparasjonen som blir foretatt må eliminere problemet. Selgers rett til å rette mangel er praktisk viktig og er ofte den beste vei for selger hvis først noe er påviselig feil med båten. Det er gjerne en bedre løsning å ta kontroll på reparasjon selv, heller enn å miste kontrollen og la kjøper pådra de utgifter «han ønsker» som deretter grunngir et prisavslagskrav.
Tilstand ved hevning
Ved hevning av kjøp har selger rett til å få båten tilbake i samme stand som ved leveringen til kjøper, selvsagt unntatt normal bruksslitasje frem til hevning ble erklært av kjøper. Her har selger rett til ikke bare å få båten tilbake i en gitt tilstand, men også en tilknyttet rett til å inspisere båten før den tas tilbake, for å kontrollere at det ikke er vesentlige avvik fra kravet til «samme stand». Hvis det er avvik, kan selger også ha krav på erstatning for verdireduksjon.
Bruksvederlag ved hevning
Endelig vil selger ved hevning ha krav på et vederlag for vesentlig nytte som kjøper har hatt av bruken av båten. Dette skal være et «rimelig vederlag» som kan balanseres mot kjøpers «plunder og heft» som skyldes mangelen. Likevel skal det beregnes slik at det gir selger et rettferdig vederlag for kjøpers bruk. Det er ingen konkrete retningslinjer for beregningen som derfor blir individuell fra tilfelle til tilfelle, men omfanget av bruk samt levetidsbetraktninger/avskrivning er relevante momenter.
Har du solgt båt, fått reklamasjon fra kjøper og lurer på hva dine rettigheter er som selger? Det er Båtadvokaten som best kan gi deg svaret. Ta kontakt på post@baatadvokaten.no så hjelper vi deg videre.
Ønsker du å lære mer om de juridiske sider ved det å ha båt? Båtadvokatens nettsider har over 200 artikler å søke lærdom fra, gratis e-bøker for nedlasting, og den best gjennomtenkte kjøpekontrakten for salg av brukt båt.