Mangel ved båten - hvordan skal jeg gå frem?
Det hender dessverre en del ganger at en båtkjøper oppdager feil ved båten som stammer fra selgerens tid. Hvis en feil er av slik art at den er en mangel i kjøpsrettslig forstand, er spørsmålet hvordan man skal gå frem for å få en ordning på problemet. Det kan tenkes at «feil i frasparket» kan føre til at krav tapes. Her skal vi se på noen av de tiltak en kjøper bør treffe når krav skal fremmes mot selger, og noen av de propblemstillinger man vil stå overfor.
Kjøp fra/tvist med forhandler?
Denne artikkelen tar sikte på vanlige kjøp mellom private parter. For kjøp fra forhandler, som følger de strengere regler i forbrukerkjøpsloven, er reglene noe annerledes og bedre for kjøperen. Les vår artikkelserie om rettigheter ved bruktkjøp fra forhandler for å få overblikk over de særlige reguleringene som gjelder i forbrukerkjøp.
Reklamasjon i rett tid
Reklamasjoner må alltid fremmes «innen rimelig tid» etter at kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget forholdet som påklages. Hvis man reklamerer for sent, kan kravet gå tapt. En reklamasjon er et påkrav overfor selger, hvor kjøper gjør oppmerksom på a) at det foreligger en feil ved båten, og b) at kjøper vil holde selger ansvarlig for feilen. Det stilles ikke strenge krav til innholdet eller ordleggelsen i reklamasjonen. Men hvis man er utydelig og ikke fremmer et krav, kan det tenkes at henvendelsen «faller gjennom» som reklamasjon. En reklamasjon kan være foreløpig og man behøver hverken å velge sanksjon eller fremsette et konkret krav -- det kan komme senere, hvis man f.eks. må undersøke nærmere årsaker, kostnader osv.
Vårt tips: Send din reklamasjon så snart du ser at det kan bli et klagemål mot selger. Ved bruk av e-post: Be alltid om bekreftelse for at reklamasjonen er mottatt.
Inviter til samarbeid
Man kommer som regel bedre ut av det med selger hvis man legger til rette for samarbeid og åpen dialog. Dette gjelder særlig der det er tekniske forhold som må undersøkes, eventuelt hvis båtens historikk eller annet har betydning, osv. Det er i alle fall lettere å komme i mål med en løsning, hvis det bevares et tillitsforhold mellom partene. Det er også best å gi selgeren anledning til å besiktige båten og få sett på det som hevdes å være feil, alene eller med egen sakkyndig, for å berede grunnen best mulig for å etablere et «felles faktum».
Vårt tips: Etabler positiv kontakt, prøv å samarbeide om avklaringer og løsninger.
Hvem står for retting?
Hvis retting av mangelen i selgers regi kan være aktuelt, er det viktig å avklare tidlig om du som kjøper vil kreve at selger retter feilen, eller om selger ønsker å benytte sin korresponderende rett til å reparere feilen. Hvis selger har et slikt ønske, går det foran de andre sanksjonene kjøper kan velge. Prisavslag eller hevning av kjøpet kan man bare kreve der retting ikke er aktuelt. Derfor er det smart å avklare så tidlig som mulig om selger ønsker å benytte sin adgang til å rette. Husk at hvis selger vil rette, må han samtidig erkjenne at det foreligger mangel. Selger må ta direkte stilling til eventuell retting, han kan ikke betinge seg å rette «hvis det viser seg å være mangel».
Vårt tips: Vær tidlig ute med å be selger om å ta stilling til eventuell retting.
Beregningsgrunnlag for prisavslag
Prisavslag skal egentlig beregnes på en litt finurlig måte der verdiminus i prosent skal anvendes på kjøpesummen. Beregningen er som regel umulig å gjøre for fritidsbåter, siden det ikke finnes et større antall av hver type og derfor heller ikke et «fungerende marked» som kan gi veiledning. Derfor blir prisavslag ofte utmålt skjønnsmessig. Man kan tilnærme seg dette fra anslåtte rettingskostnader, eller fra en anslått verdi på båten med feilene. Til veiledning for dette er det fornuftig å søke bistand fra enten et renommert verksted eller en god sakkyndig/takstmann. Disse har som regel god trening i å forutse et fornuftig nivå, i alle fall ut fra anslag over rettingskostnad. Får man selger med på et samarbeide om dette/valg av sakkyndig o.l., kan mye være vunnet. Det viktige er å finne rette fagfolk -- som er nøytrale og kompetente, og kan stå for sine vurderinger.
Vårt tips: Søk bistand til verdsettelse og beregning av prisavslag fra kompetente fagfolk.
Hevning av kjøpet
Å annullere kjøpet er en dramatisk sanksjon, og det er meningen at den skal reserveres for de mer alvorlige tilfellene. Etter fast høyesterettspraksis skal prisavslag heller velges, hvis dette kan avhjelpe de økonomiske følgene av feilen og samtidig være en adekvat sanksjon mot kontraktsbruddet. Det vil være tilfelle for de fleste mangler som kan repareres. Det skal dermed en del til for å heve kjøpet, og det er ofte en feilslått strategi å ha hevning som mål.
Husk at for hevning er det en egen sekundær reklamasjonsfrist. Det holder ikke å ha reklamert ordinært «innen rimelig tid». Man må også erklære hevning av kjøpet innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget det forhold som berettiger hevning. Ved hevning av kjøpet må kjøper oppbevare og ivareta båten inntil tilbakelevering gjennomføres. Blir det en tvist, kan dette ta lang tid. Dette må tas i betraktning når man velger strategi.
Vårt tips: Vær tidlig ute med å fremme hevningskrav hvis det er berettiget og fornuftig, men unngå det hvis det er tvil.
Hva hvis selger nekter?
Det hender ikke sjelden at en selger nekter å anerkjenne at et forhold forelå ved levering, eller at vilkårene for mangel ellers ikke er oppfylt eksempelvis at det ikke var noe han «måtte kjenne til». Eller det kan bestrides størrelse på prisavslagskrav eller annet. Man står da med en tvist man må finne en løsning på. Med en gang tvist oppstår, er det viktig å bestemme seg for et forløp videre frametter. Man må legge en plan, for å komme mest effektivt ut av a) båtens reparasjonsbehov og b) ønsket om at selger dekker kostnadene (eller mest mulig av dem). I de fleste tilfeller vil det være fornuftig å vurdere retting i egen regi, for deretter å fremme prisavslagskrav når reelle rettingskostnader er kjent. Men det er samtidig viktig å få et overblikk over sin egen rettsstilling. Ergo er det (senest) nå fornuftig å søke rådgivning om veien videre.
Vårt tips: Søk kompetent råd hvis selger bestrider at mangel foreligger, eller bestrider din beregning av krav/prisavslag.
Tvistebehandling
Behandling av tvister i domstolene (forliksråd og tingrett) eller Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget følger alle fastsatte «maler» for fremgangsmåten og for formatet på den skriftlige diskusjonen frem til en avgjørelse foreligger. Kommer det så langt, bør du absolutt unne deg kompetent advokatbistand. Det er viktig å fremme krav på rett måte og med adekvat begrunnelse, og ikke minst å kunne imøtegå den andre partens argumenter og påstander. Å representere seg selv i en slik prosess er risikobetont og bør unngås hvis saken dreier seg om beløper av noenlunde anselig størrelse.
Vårt tips: Søk råd i tide -- det er i lengden alltid billigst («A Lawyer in time, saves nine»)
Kostnadsdekning -- rettshjelpforsikring
De aller fleste forsikringer har en egen rettshjelpdekning, som gir dekning for honorarer til advokat og egen sakkyndig i tvister. Vanligvis er dekningen opp til kr 100 000 og egenandelen er normalt kr 4 000 pluss tjue prosent av resten. Forsikringer i de store norske selskapene har som regel noenlunde felles vilkår, mens forsikringer fra utenlandske selskaper kan ha strengere reguleringer eller avvikende oppgjørsbestemmelser. Felles for alle er i alle fall at de gir ryggdekning for kostnadssiden ved en tvist. Du kan dermed gjøre gjeldende ditt krav, uten større bekymring for kostnadssiden ved saken. Din advokat vil alltid veilede deg videre om dette.
Kompetansen finnes
Når du trenger råd og annen bistand i en tvist som gjelder båtkjøp eller annet i båtlivet, er det advokatene hos Båtadvokaten som har den rette kompetansen for ditt behov. Med en av våre problemløsere på laget vil veien som regel være kort til en fornuftig løsning. Kontakt oss via post@baatadvokaten.no eller, for KNBF-medlemmer, post@knbf.no