Opplysningsplikt ved salg av båt
Opplysningsplikten ved salg av båt er ett av de tema vi får flest spørsmål om. Hva selgers opplysningsplikt omfatter er et viktig spørsmål for både kjøpere og selgere. Opplysningsplikten i kjøp er også svært ofte tema i rettstvister. Her ser vi på det ut fra reglene som gjelder for kjøp «som den er», som er det klart vanligste.
Reglene om opplysningsplikt ved salg av båt er i prinsippet enkle. De fremgår av kjøpsloven § 19 (1) (a) og (b) og av forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav b) og c). De to kjøpslovenes regler sier i realiteten det samme (men regelen er litt strengere i forbrukerforhold). Enkelt sagt går selgers opplysningsplikt ved salg av båt ut på følgende:
- Båten må stemme med de faktaopplysninger selger har gitt om den forutsatt at det gjelder en opplysning som etter sin art kan antas å ha innvirket på kjøpet; og
- Selger må ikke holde tilbake noen (i private kjøp vesentlig) opplysning om båten eller bruken av den som kjøper hadde grunn til å regne med å få og som etter sin art kan antas å ha innvirket på kjøpet.
Språklig sett ser dette ut som enkle og greie beskrivelser av hva opplysningsplikten går ut på. Men i praksis leder begge reglene til et betydelig antall tvister hvert eneste år. Ved eiendomskjøp er reglene om selgers opplysningsplikt de samme, og tvistepotensialet tilsvarende.
Om opplysningsplikt etter punkt 1: At de opplysninger selger har gitt skal stemme, kan virke selvinnlysende. Likevel er det mange selgere som gir opplysninger som ikke er objektivt korrekte. Det skyldes sjelden «lureri» men snarere overivrighet i positive beskrivelser for å få båten solgt. En enkel tommelfingerregel er at opplysningsansvaret gjelder substantiver og ikke adjektiver, men for mange positive (skrytende) adjektiver kan likevel tolkes som en objektiv opplysning. Typisk kan ord som f.eks. «strøken» eller «meget velholdt» eller «teknisk helt i orden» bli ansett som objektive tilstandsbeskrivelser.
Om opplysningsplikt etter punkt 2: At selger må gi alle relevante opplysninger om båten og om eventuelle negative ting ved den, skader o.l., kan også virke selvinnlysende. Men her møter vi en særlig utfordring. Når er det et forhold ved båten blir noe som en (normalkjøper) hadde grunn til å regne med å få opplysning om? Eksempelvis kan selgers forventninger til kjøpers forundersøkelse ha betydning for hvordan man vurderer selgers opplysningsplikt. Forhold som selger kjenner til og som kan ses av en kompetent kjøper, kan jo for selger være opplagte. Men for en lite kyndig kjøper som ikke ser etter akkurat dette forhold, kan innfallsvinkelen være stikk motsatt. Den enkleste måten å håndtere dette i praksis, er -- for deg som selger brukt båt -- å stoppe opp, og tenke over om dette var noe du selv ville hatt interesse av å vite dersom du var kjøper.
Forskjellen mellom vanlige private kjøp og forbrukerkjøp er at i private kjøp gjelder opplysningsplikten forhold som er «vesentlige». Det skal altså en del mer til ved handel direkte mellom private, før en selger har opplysningsplikt om en gitt omstendighet. Men dette er ingen «sovepute» -- forskjellen kan være beskjeden i praksis, og vurderingen av det kan til syvende og sist bli foretatt som en organisk prosess i en dommers hode. Derfor er det en risikosport å balansere på en knivsegg her.
Selgers opplysningsplikt ved salg av båt kan også ha en side til hvordan eventuell mangelsbedømmelse etter de generelle bestemmelser vil falle ut. Spørsmålet er her om båten avviker (vesentlig) fra hva en objektiv kjøperforventning tilsier. Både de objektive og skrytende uttalelser fra selger vil ha betydning, og unnlatte opplysninger likeså. Dette finner du mer informasjon om i en av våre andre artikler.
Er du i tvil mht. om opplysningsplikten ved salg av båt er overholdt? Er du kjøper og undres på om det foreligger mangel ut fra hva selger forklarte eller ikke? Eller er du selger og møtes med krav begrunnet i hva du har uttalt og ikke? I alle høve er det Båtadvokaten som kan hjelpe deg videre. Vi håndterer saker landet rundt -- kontakt oss på post@baatadvokaten.no eller tlf. 55 21 01 50.