Hvordan kranglet båtfolket i 2020?
Etter den første nedstengningen i mars tok det ikke lang tid før spådommene begynte å komme om at det skulle bli et glohett båt-år i 2020. Og spådommene ble til virkelighet. Utover sommeren gikk de fleste bruktbåter «som hakka møkk», solgt gjerne på mindre enn to dager til et ekstremt kjøpevillig publikum som måtte holde seg hjemme i år. Båter ingen ville ha i 2019 ble med ett «det hotteste» i 2020.
Når det omsettes mange båter, og det går hurtig for seg, blir det naturlig nok også rikelig grobunn for uenigheter etter kjøpet. Og det er hos oss mange av disse uenighetene havner. Her er litt av våre erfaringer med hvordan båtfolket kranglet i 2020:
- Det er ingen nyhet at en del selgere fører en opplysningspolitikk som etterlater en god del å ønske. Men 2020 har vært oppsiktsvekkende. I svært mange båtsalg i år er det gitt alt for lite opplysninger, med logiske konsekvenser i form av reklamasjoner i ettertid. Det er lett å få inntrykk av at mange selgere har latt hensynet til opplysning fare, når det har vært muligheter for å hale i land et salg, og kjøperen har vært hastig og lystig. «Går det, så går det».
- Samtidig har det blitt alt for vanlig å overdrive beskrivelsene av båter for salg, muligens inspirert av eiendomsmegler-bransjens hang til meningsløs panegyrikk. Nedlessing med positive adjektiver er ikke ansvarsfritt, fordi det kan bidra til å skape høye forventninger til tilstand og kvalitet. Og bruk av ord som «ferieklar», «meget velholdt», «svært godt vedlikeholdt» eller den tidløse klassikeren «nyoverhalt» kan være en oppskrift på katastrofe, i alle fall i intensiteten i tvisten.
- Motsatt er det nesten ingen ende på hvilke forventninger kjøpere har til hva de skal få opplyst når et kjøp vurderes. Og på hva det våges å klage på og hvilke begrunnelser som fremføres. Begge sider kan i så måte være «like galne» mange ganger. En gjenganger er kjøpere som mener at deres forundersøkelse går ut på at selger skal vise dem alt som er galt eller halvveis galt, og hvis ikke de får det påvist, skal det anses å være mangel. Dette synet er selvsagt helt feil, men det er overraskende mange som påberoper det. På den faglige siden er det litt vanskelig å forstå hvor slike ideer kommer fra. Ut av lovgivningen eller de enkelte kjøpsavtaler kommer det i alle fall ikke.
- En sær-variant , som enkelte advokater merkelig nok også har forfektet, er at «alle feil som ikke er opplyst i kontrakten, er mangel». Dette, og forskjellige varianter av det, har vi sett alt for mange ganger i løpet av krangle-sesongen i 2020. Slike synspunkter er selvsagt juridisk helt feil, og det som sies er uttrykk for en håpløs rettsforståelse. Dette synet ville bl.a. innebære at en båt pr. definisjon ikke kunne ha skjulte feil (altså feil som selger var aktsomt uvitende om og som kjøper ikke burde ha oppdaget). Det er beskrivende for «stemningen» i slike diskusjoner at denne typen argumentasjon fremmes -- det virker noen ganger som om det er viktigere å fremme et argument, enn hvorvidt argumentet er relevant eller holdbart. Som om det var antallet argumenter som skulle avgjøre hvem som har rett.
- Beslektet med det foregående ser vi ofte en overraskende aggressivitet på kjøpersiden, som vi ikke like ofte ser reflektert i tilsvarende holdning på selgersiden. Ikke bare i overdreven bombastisk men vankunnig retorikk (eksempelvis at trimplan som sluttet å fungere kunne få «fatale følger for båtens stabilitet»), men også i hvilke krav som fremmes og hvilke fantasier det går an å påberope om faktiske forhold. Svært mange krav som fremmes er i realiteten krav om nye komponenter der man gjerne har kjøpt både 10 og 20 år gammel båt. Noen forståelse for at en brukt båt vil ha elde og slitasje som kan medføre funksjonssvikt, og at kjøperen har risikoen for mesteparten av det, er mange kjøpere ikke det minste villige til å godta. Hvorfor de da kjøper brukt båt i det hele tatt, endatil «som den er», blir et mysterium.
- Selgersiden går ikke helt fri likevel: Sort sett hver eneste gang en glad kjøper har sendt melding til selger om at de er fornøyd med båten og koser seg med den, altså før de oppdager feilene, blir disse meldingene påberopt til støtte for at alt er i orden og at båten var fri for mangler. Og ved hevning av kjøp kommer det gjerne fantasifulle forestillinger om motkrav, som menes å redusere hva selger skal betale tilbake. Eller nekting av hevning, kombinert med tilbud om «tilbakekjøp» til en naturligvis mye lavere pris enn kjøpesummen.
Listen kunne gjøres mye lengre – dette er bare et (mer eller mindre) skjønnsomt utvalg. Kan man trekke noen konklusjon eller spådom av det? Kanskje. At hvis det fortsetter slik, kan det bli en gullalder for advokatbransjen? «Time will show».
Så, hva gjør man ved båthandel i 2021 – i forhåpning om å styre klar av etterspill med reklamasjoner og ufred?
- Som kjøper er punkt 1 å undersøke så godt det går an, og godta at ikke alt lar seg avdekke, og å godta at din selger kanskje er like imperfekt som du selv er.
- Punkt 2 – godta at en del feil vil dukke opp over tid, at dette er normalt, og at det ikke er mye å gjøre med det. At det egentlig er dette som «er» båtlivet.
- Som selger er det viktigste naturligvis å gi nøkterne faktaopplysninger med færrest mulig blomstrende adjektiver, og dernest sette seg i kjøpers sted, og spørre seg hva man selv ville ha likt å få vite hvis man var kjøperkandidat. Og opplyse det til kjøper, både muntlig og skriftlig.
- For både kjøper og selger er det selvsagt viktig å dokumentere avtalen i den best gjennomtenkte kjøpekontrakten for bruktbåthandel.
- Og for begge parter er det naturligvis fornuftig å tegne medlemskap i KNBF, slik at man får gratis rådgivning av Båtadvokaten både når en handel foretas, og dersom en tvist oppstår.
Vil du lære mer om båtjuss er det greit å starte med vår Båtjuss-FAQ: VERD Å VITE.
Hvis du ønsker mer dybdekunnskap om båtjuss, anbefaler vi selvsagt artikkelserien om Kjøpslovens regler om kjøp og salg av bruktbåt.
Står du midt oppe i en kjedelig reklamasjonssak er det selvsagt Båtadvokaten du bør konsultere -- ta kontakt via post@baatadvokaten.no.