Båthandel i 2020 - impulskjøpets år
Det er vel ingen som har unngått å få med seg både spådommer og rapporter om at 2020 skal bli århundrets båt-år, et år der «alle» skal ha båt, og der båtlivet skal glede alle, og der alle typer båt selger som «hakka møkk». Markedet «koker over» og det er «selgers marked» og båter selges på mindre enn 24 timer fra de legges ut på finn. Også hos Båtadvokaten går det en anelse varmt om dagen, med uvanlig mange henvendelser om båtkjøp som ikke ble slik som forhåpningene var.
I det hele tatt en gledelig utvikling, selv om det gjenstår å se hvordan markedet blir dersom en større andel av de som kjøper båt i år, finner ut etter 2021-sesongen at det ikke var deres «greie» likevel. Risikoen er til stede for at det kan komme en opphopning av selgere som på det tidspunkt kan komme til å slite med å finne kjøpere. Det ser vi når den tid kommer. Her er for årets situasjon Båtadvokatens topp ti tips til de som skal handle båt i 2020:
- Bruk litt tid på å ta overblikk både på hva som finnes av båter i markedet innenfor det prisleie du vil kjøpe i. Bruk enda mer tid på å reflektere over hva dine egne ønsker og behov er. Og partnerens/familiens. Divergenser er garantert. Ta hensyn til dem! Kjøp så den minste båten som er stor nok for dine behov.
- Prøv å bevare et kritisk blikk når du ser på en båt og vurderer kjøp. Det er lett å la seg begeistre og med det forsvinner ofte den kritiske sans. Erkjenn også overfor deg selv at du er langt fra noen ekspert. Spør og grav, og noter de svar du får. En enkel regel: Er du i tvil, så er det ikke tvil – finn en annen båt hvis du er ukomfortabel med det du ser eller med det selgeren opplyser eller forklarer.
- Som selger, pass på å opplyse alt som kan tenkes relevant, også selvfølgeligheter. Mange kjøpere er storforlangende, særlig etter kjøpet. Da er det greit at tilkortkommelser av ymse slag er påvist før kjøpet. Ta gjerne med i kontrakten at båten har bruksspor og bruksslitasje av forskjellige slag. Unngå for all del å kjøpe eller selge «uten reklamasjonsrett» med mindre man har profesjonell bistand i forhandlinger og kontraktsinngåelse.
- Ved vanlig handel mellom private er «som den er» det vanligste kjøpsvilkåret. Men det sier seg ikke selv, så pass på å få det med i kontrakten. Vær også OBS på at salg via båtmegler el.l. medfører at det blir et forbrukerkjøp, noe som gir kjøperen betydelig større rettigheter enn i vanlige private kjøp.
- Heftefri levering er alltid en selvfølge. Både hvis det er heftelser og hvis kjøper skal finansiere med pant i båten og den er registrert i skipsregisteret, er det grunn til å søke kyndig bistand med overdragelsen. Det er lett å trå feil og konsekvensene kan bli ubehagelige. Man kan bli sittende med heftelser eller gå glipp av handelen fordi det blir vanskelig å oppfylle kjøpers banks forlangender. Det finnes selvsagt hjelp å få.
- Hvis du som selger skal ta kjøpers båt i innbytte, kan det reise seg mange problemstillinger. Noen av de vanligste er om kjøpet av innbyttebåten (også) er på «som den er»-vilkår, omfanget av selgers opplysningsgivning, og ikke minst konsekvensene av kjøpers forundersøkelse eller manglende sådanne.
- CE-merking er et kapittel for seg. Misforståelser og feilinformasjon florerer, også fra Sjøfartsdirektoratet selv. Det er ikke krav til CE-samsvar annet enn ved første levering som ny, og det er ikke forbudt å hverken bruke eller selge båter som ikke er CE-merket, og en annen- eller tredjehånds kjøper av slik båt kan heller ikke pålegges å få båten CE-merket. Manglende CE-merking er heller ikke «automatisk» en kjøpsrettslig mangel.
- Skulle noe være galt med en båt du har kjøpt, er det viktig å forholde seg til reglene om reklamasjonsfrister. Det er ikke nok å reklamere innen to år, du må også reklamere innen rimelig tid etter at feil ble eller burde ha vært oppdaget, og som kjøper har du plikt til etter levering å undersøke båten for å påse at den er kontraktsmessig. Reklamerer du for sent, kan du tape din rett til å kreve noe fra selger. Mange bommer allerede i frasparket av disse grunner.
- Alle båter, uansett størrelse, kan bli utsatt for uhell. Derfor bør alle båter forsikres. Vi anbefaler Norske Sjø som er KNBFs egen forsikringsordning for medlemmene. Også Båtadvokaten er forsikret der. Har du glemt å tegne egen forsikring eller har du ikke rukket det, og skade oppstår, kan det være greit å vite at selgers forsikring i så fall gjelder til fordel for kjøper i inntil to uker etter leveringen.
- Ved båthandel må det selvsagt opprettes en skriftlig kontrakt. Det er bare Båtadvokatens bruktbåtkontrakt som er vurdert og approbert av utenforstående. Og det er bare Båtadvokatens bruktbåtkontrakt som gir spesialtilpassete og tvistedempende reguleringer bygget på flere tiårs erfaring med båtjuss.
Mye mer om alle tema nevnt ovenfor og en mengde annet finner du på disse nettsider. En samling kortere artikler finner du under fanen «Verd å vite», og hvis du ønsker å øse av Båtadvokatens kunnskapsbase i nedlastbar form kan du også laste ned e-bøker i serien «Rett Til Sjøs».
Dermed skulle forholdene ligge vel til rette for vellykket båthandel – lykke til!
... og går det galt likevel, er hjelpen nær: post@baatadvokaten.no