Corona-virus og båtkjøp
Oppstandelsen rundt corona-virusets utbredning og de mulige og svært fryktinngytende konsekvensene av det, kan skape helt nye situasjoner og spørsmål mellom partene i en handel med fritidsbåt. Det kan være flere grunner til usikkerhet og vegring, og svarene på spørsmålene som oppstår er ikke alltid opplagte. Her skal vi se på noen av de spørsmål vi får i disse krisetider.
Utgangspunktet
Det selvsagte utgangspunkt er at alle avtaler skal holdes, og at hver part selv har risikoen for sin egen evne til å oppfylle avtalen. Hvor det foreligger ulovfestete eller lovfestete regler som gir lettelser i oppfyllelsespliktene, er disse altså unntak fra hovedreglene og det vil alltid gjelde smale vilkår for å oppnå unntak.
For de generelle regler omkring kjøp og salg av båt, se gjerne vår serie med e-bøker og vår kjøpekontrakt, eller vår kunnskapsserie «Verd å vite».
Regler om «force majeure»
Om disse unntaksreglene florerer det med artikler og annet på nett som følge av corona-viruset. «Force majeure» er den juridiske betegnelsen på hendelser av ytre og plutselig eller ekstraordinær karakter som hindrer parten/e fra å oppfylle avtalen; på slik måte at de selv ikke har kontroll over hindringen eller kan avverge eller unngå den. Slike regler fastsettes i en del avtaler, og gjelder også som ulovfestet bakgrunnsrett.
Hindringstypen reglene gjelder vil generelt være større hendelser som krig, naturkatastrofer, generalstreiker o.l. De tiltak som i forskjellige land iverksettes for å få bukt med spredningen av corona-viruset, så som grensestengninger, transportrestriksjoner og karantenepålegg, er hindringer som i utgangspunktet kan bringe regler om «force majeure» til anvendelse.
Generelt vil oppfyllelsesplikter hvor regler om «force majeure» kommer til anvendelse, bli utsatt til etter at hindringen er borte eller overvunnet. Pliktene må deretter oppfylles. Det er altså ikke tale om et totalt eller endelig bortfall av partenes gjensidige plikter.
For innenlands avtaler om bruktbåthandel er de ulovfestete reglene om «force majeure» av mindre betydning, da både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven har lovbestemmelser som fanger opp de aktuelle problemstillinger. Reguleringene er noenlunde sammenfallende for begge kjøpstyper og behandles derfor samlet her.
Kan kjøper trekke seg fra handelen?
Det virker å være mange som tror at corona-viruset, karantenepålegg eller generell frykt for smitte kan gi grunnlag for å oppheve en allerede inngått avtale. Slik situasjonen har blitt, ønsker kjøpere gjerne å komme helt fri fra handelen og eventuelt kjøpe den samme eller en annen båt senere, når pandemien har lagt seg. Fra kjøperens synssted kan en slik løsning virke både forlokkende og naturlig. En forventning om lavere prisnivå ligger i kortene.
Noe rettslig grunnlag for å slippe fri finnes imidlertid ikke, med mindre partene har avtalt noe i den retning eller det er tatt et forbehold som kan frita kjøper fra plikten til å betale og overta båten. Det er bare hvis det er konkret avtalt eller kan utledes av avtalen at kjøper skal ha en slik «angrerett» at han vil ha en mulig utvei.
Kjøpslovens regler om dette er rimelig enkle: Så lenge det ikke er noen hindring som beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren fastholde kjøpet uansett om kjøperen unnlater eller nekter å betale og/eller å overta båten.
Kjøpesummen må betales
Det er bare hvis «stans i samferdselen eller annet forhold utenfor kjøperens kontroll» er til hinder for betaling, at selve betalingen utsettes, og bare så lenge som hindringen vedvarer. Med dagens banksystemer er det ingen grunn til å tro at dette unntaket skulle komme til anvendelse. Betaling av kjøpesummen er det da i praksis ingen vei utenom. Fra avtalt betalingstidspunkt vil det løpe forsinkelsesrente på 9,50 %. Betalingsvegring er dermed «dårlig butikk».
Hva med kjøpers overtakelse?
For så vidt gjelder plikten til å fysisk overta båten kan selgeren fastholde avtalen, og det er bare hvis det foreligger en hindring kjøperen ikke kan overvinne, at plikten til overtakelse kan falle bort. Pandemien i seg selv er ikke en slik hindring, og konsekvensene av den så som karantenepålegg, reiseforbud o.l. kan overvinnes på forskjellige måter. Man kan engasjere hjelp til å få overtatt båten, f.eks. venners hjelp eller en forhandler eller et verksted som kan oppbevare båten for kjøper så lenge hindringen varer. Også her er det derfor i utgangspunktet lite aktuelt med unntak fra plikten til å etterleve avtalen.
I tillegg kommer at selger har en omsorgsplikt på vegne av kjøper, slik at selger har plikt til å ta vare på båten for kjøpers regning dersom den ikke overtas i henhold til avtalen. Selger kan også overlate til andre – f.eks. et verksted – å ta vare på båten på kjøpers vegne.
Kan kjøper kreve tilleggsytelser av selger?
Med pandemien omtrent ved hjemmets port er det ikke annet å vente enn at de fleste blir nervøse og vil frykte for alt de ikke vet eller ikke selv har direkte kontroll over. Dette reiser spørsmål som f.eks. om kjøper kan kreve at selger foretar en kjemisk desinfeksjon av båten, for å motvirke eventuell smitte. Dette kan være en ekstra grundig rengjøring/nedvask eller full sprit-desinfeksjon av alle overflater.
Svaret på spørsmålet vil normalt være «nei», fordi man ved bruktkjøp alltid kjøper båten «som den er» i rent fysisk forstand, altså slik man ser at den er ved kjøpers besiktigelse. Selv om det er en forutsetning med rydding og sedvanlig rengjøring, vil det forutsette konkret avtale mellom partene dersom det skal foretas en særlig grundig rengjøring med sikte på å få fjernet alle muligheter for smitte.
Dette vil også gjelde hvis kjøper er i en av risikogruppene, f.eks. med redusert immunforsvar. At båten i så fall må rengjøres meget grundig før kjøper tar den i bruk, og eventuelt desinfiseres, sier seg selv. Men det må gjøres for kjøpers regning – det kan ikke kreves at selger skal stå for dette eller ta kostnaden ved det.
Hvis en smittet/isolert eller nå karanteneunderlagt person har vært om bord for relativt kort tid siden, vil selger derimot ha en plikt til å agere for å hindre at båten leveres «med smitte på kjøpet». Utover at selger har en selvsagt plikt til å forhindre smitte vil levering med mulig smitte utgjøre en kjøpsrettslig mangel. Siden corona-viruset har begrenset levetid på forskjellige overflater er dette en tidsbegrenset problemstilling, men den bør likevel tas opp mellom parter som foretar overtakelser nå og fremover.
Hva kan selger gjøre hvis kjøper ikke betaler?
Hvis kjøper ikke betaler og oppbevaring av båten ikke lar seg gjøre, kan selger i stedet heve kjøpet når betalingsmisligholdet har blitt vesentlig. Inntil hevning finner sted må selger selvsagt oppbevare og ivareta båten, for kjøpers regning. Kjøper må også dekke tilsvarende kostnader deretter.
I et slikt tilfelle er kjøperen erstatningsansvarlig for selgerens tap, som vil omfatte bla. kostnader til båtplass og forsikring, annonsekostnader, og ikke minst eventuelt tap dersom båten må selges billigere enn opprinnelig avtalt. Slike krav kan erfaringsmessig bli relativt store, og kjøper vil ikke ha noe igjen for å ha pådratt seg disse kostnadene. De fleste kjøpere vil dermed være vesentlig bedre tjent med å bruke ressurser på å få overtatt båten, enn med å forsøke å komme fri fra avtalen.
Hva kan selger gjøre hvis kjøper ikke overtar båten?
Hvis kjøpesummen er betalt men kjøper ikke avhenter båten, er det omsorgsalternativet som utpeker seg som korrekt løsning. Det må jo antas at kjøperen vil overta båten når corona-pandemien er overvunnet. Hvis mulig hindring for overtakelse er borte og kjøper likevel ikke overtar båten, har selger hevning av kjøpet som en mulig utvei. Slik hevning forutsetter at kontraktsbruddet fra kjøpers side er vesentlig. Det skal en del til for å komme dit, gitt at kjøper allerede svarer for selgers kostnader til ivaretakelse av båten på kjøpers vegne. Ved utøvelse av omsorg for kjøpers regning kan selger også selge båten for å dekke kostnadene. Det tilsier at det må gå en del tid før hevning kan effektueres.
Kan selger unnlate å levere?
Dette er en mindre aktuell problemstilling siden kjøper i praksis ikke kan fritas for betalingsplikten og siden selger av naturlige grunner alltid vil ønske å bli kvitt båten. Men dersom selger rammes av sykdom (eventuelt reiseforbud til hvor båten er, eller karantene eller isolat) og båten ikke kan leveres uten selgers personlige medvirkning, gjelder reglene vi har gått gjennom ovenfor på tilsvarende måte. Selger kan altså fritas for leveringsplikten hvis hindringen ikke kan overvinnes. I tillegg kan selgeren fritas hvis levering vil medføre svært store kostnader eller ulemper for selgeren, et alternativ som sjelden vil være aktuelt.
Viktig unntak: Når ble avtalen inngått?
Reglene vi har sett på ovenfor gjelder bare for avtaler som er inngått så tidlig at de mulige konsekvenser av corona-pandemien ikke kunne overskues på det tidspunkt. Det er bare når hindringen for oppfyllelse ikke kunne forutses og tas høyde for på avtaletidspunktet, at det tenkelig kan være grunnlag for lettelse i kjøpers eller selgers plikter. For avtaler som er inngått etter at det ble klart at corona-viruset sprer seg rundt hele verden og at konsekvensene kan bli karantener og reiseforbud, vil det dermed ikke være grunnlag for fritak. I disse tilfellene kunne konsekvensene overskues, og da blir konsekvensene den enkelte parts egen risiko. Dette er det svært viktig å være oppmerksom på.
Så, hva gjør man?
Alle som inngår avtaler om båtkjøp nå og fremover, bør få med i avtalen et forbehold om utsatt overtakelse dersom tiltak mot corona-pandemien blir til hinder for gjennomføring av handelen. Forbeholdet må selvsagt være gjensidig slik at begge parters interesser er ivaretatt.
Kan det avtales avbøtende tiltak som alternativ til avtalt levering/overtakelse, er det klart bedre enn å la det stå åpent hva som skal skje. Hvis f.eks. en kjøper fra Fredrikstad skal hente båt fra Tromsø til påske, bør det avtales en løsning for opplag dersom kjøper blir forhindret av reiseforbud, karantene, sykdom eller annet som har med corona-viruset å gjøre. Tilsvarende hvis selger rammes. For et slikt tilfelle bør det avtales utsettelse hvis det viser seg umulig eller for vanskelig for selger å skaffe seg «vikar» til de oppgaver som må gjøres ved kjøpers overtakelse.
Viktig: Nøyaktig hva man bør komme til av ordninger og fastsette av avtalevilkår, vil bero på det enkelte avtaleforhold og de enkelte parters individuelle forutsetninger og behov. Det er derfor viktig at et «corona-forbehold» blir utformet slik at det passer best mulig for det individuelle avtaleforhold.
Hvis du trenger hjelp med å forstå dine rettigheter ved båtkjøp, eller trenger hjelp til å formulere et «corona-forbehold», eller til å få endret en avtale som følge av corona-utbruddet, kan du få hjelp av Båtadvokaten. Ta kontakt via post@baatadvokaten.no eller tlf. 55 21 01 50.
Husk at medlemmer i KNBF får en hel times fullverdig advokatbistand gratis.