Rana Plast/Båtsalg konkurs -- hva blir konsekvensene?
Etter at Din Side i flere artikler har satt søkelyset på Rana Plast/Båtsalg AS, og pålegg om tilbakekall av båter, er det nå klart at Båtsalg AS er tatt under konkursbehandling. Vi har også skrevet om tilbakekallet i en tidligere artikkel. Her er Båtadvokatens tanker omkring konsekvensene av konkursen og noen råd om hvordan man kan forholde seg. Dette er vår fullstendige uttalelse til Din Side om disse spørsmålene, se gjerne etter en oppfølgende artikkel med bredere omtale der.
Er det overraskende at Rana Plast/Båtsalg er konkurs?
Ut fra offentlig tilgjengelige opplysninger er det ikke til å overraskes av at Båtsalg AS er konkurs. En slik utvikling var også vår spådom i den forrige artikkelen om Rana Plast/Båtsalg. Stor underdekning på selskapskapital og betalingsanmerkninger, samt at de er funnet med «intet til utlegg», sier jo sitt. Uoversiktlige kostnader til å etterleve pålegget om tilbakekall trekker også i samme retning. Endelig er det vel ikke spesielt gode utsikter til å få solgt nok båter til å holde driften i gang med en slik sak som dette hengende over seg. Så dette var nok som forventet – dessverre.
Hvor kan krav fra båteiere reises?
Konkursen får virkning mest for de som har kjøpt direkte fra Rana Plast/Båtsalg AS, siden det er fåfengt å rette krav den veien nå. Hvis man har kjøpt fra en forhandler som senere har gått konkurs, vil man på samme måte ikke ha nytte av å fremme et direktekrav mot Båtsalg AS. Hvis man derimot har kjøpt ny båt via forhandler, vil krav fremdeles kunne rettes dit. Det samme vil antakelig også gjelde dersom man har kjøpt brukt båt via forhandler.
Konkursen er synd for båteierne, som blir sittende uten pålagt dokumentasjon for båtene sine. De som har kjøpt båt av forhandler kan eventuelt rette krav dit om å få enten utarbeidet dokumentasjon eller erstattet kostnader til å få det gjort selv. Som jeg har vært inne på tidligere kan det også reises direktekrav mot en forhandler «bakover» i eierkjeden, selv om man har kjøpt av en privatperson. Hva man kan kreve vil bero på den individuelle kjøpsavtale.
Alternativt kan man eventuelt rette krav mot daglig leder i Båtsalg AS på grunnlag av ulovfestet skyldansvar. Det hører rimeligvis til en daglig leders plikter å påse at båter man markedsfører og selger er korrekt CE-dokumentert, og det bør være vanskelig å slippe fra en slik unnlatelse. For denne typen plikter som i betydelig grad spiller inn mot sikkerhetsmessige forhold må det forventes at domstolene vil legge an en streng norm å bedømme etter. Om det «er noe å hente» økonomisk sett ved å fremme slike krav kan muligens være en annen sak.
Er det noen forsikring som kan komme båteierne til hjelp?
Det er nok ingen forsikring som kommer til hjelp med det problem som er oppstått. Det nærmeste man kommer er rettshjelpdekning på båtforsikringen, som betaler for advokathjelp til å fremme en tvistesak mot f.eks. en selger eller et tidligere omsetningsledd/forhandler.
Hva kan eiere av tilbakekalte båter gjøre?
Ved salg av de aktuelle båttypene i bruktmarkedet behøver ikke fraværet av dokumentasjon å bety så mye, i hvert fall ikke på litt sikt. Det er antakelig ganske opplagt hvordan en båt av disse typer fungerer og en bruker trenger sannsynligvis ikke omfattende skriftlige instruksjoner for å kunne bruke båten. Det er heller ikke et krav at den dokumentasjon som mangler, skal foreligge ved private bruktsalg. Så lenge det er klargjort at det ikke finnes, vil et salg dermed ikke nødvendigvis få noen konsekvens bare av at dokumentasjonen mangler. Det er kanskje verre med det dårlige rykte disse båtene får nå slik denne saken har utviklet seg.
Å være eier av en båt av de tilbakekalte typene er ikke noen hyggelig situasjon. Det mest fornuftige man som eier kan gjøre i situasjonen som er oppstått, er å forsikre seg om at det ikke er andre feil ved båten. Hvis man ved egen inspeksjon eller f.eks. ved bruk av en av KNBFs besiktigelsesmenn får forsikret seg om at båten teknisk og sikkerhetsmessig er i orden, kan man i det minste føle seg trygg i bruken av båten. Så lenge man ikke hadde planer om å selge vil man da ikke lide noe større reelt tap.
Viktig å melde krav til konkursboet
Eiere av tilbakekalte båter bør melde inn krav til konkursboet. Det gjør man enkelt ved å tilskrive bostyrer advokat Peter Wright via e-post til Peter.Wright@ajust.no. Man må opplyse sitt navn og adresse og hvilken båttype det gjelder, og melde krav på erstatning for manglende CE-dokumentasjon. Erfaringsmessig slipper man neppe fra en CE-etterkontroll/utarbeidelse av dokumentasjon for mindre enn kr 20 000, som dermed er et passende beløp å melde. For ordens skyld nevnes at det ikke er sjanse for å få noen uttelling, men på den andre side kan det være viktig for bostyrer å ha en dokumentert oversikt over denne typen krav. Som kjent skal bostyrer bl.a. vurdere om det er begått straffbare eller kritikkverdige forhold under driften og da er slik kunnskap alltid av interesse.