Rana Plast pålagt å tilbakekalle båter
Rana Plast er pålagt av Sjøfartsdirektoratet og Miljøverndepartementet å tilbakekalle alle eksemplarer av modellene Rana 430 og Rana 540. Pålegget ble kjent etter at Din Side publiserte en artikkel om det i forrige uke. Her skal vi se på hva det betyr - særlig for eiere av disse båttypene.
Departementets vedtak om tilbakekall er begrunnet med at den tekniske dokumentasjonen ikke er tilgjengelig eller ikke er fullstendig. Et bærende synspunkt er at man uten dokumentasjonen ikke har holdepunkter for å ta stilling til om båten oppfyller gjeldende krav eller ikke. Det er altså formelle mangler som begrunner vedtaket. Det er derimot ingen holdepunkter i vedtaket for at båttypene det gjelder har feil som «utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet». Hvis de var farlige i bruk, ville det nok også være alminnelig kjent etter fem års produksjon eller mer.Ved tilbakekalling plikter produsent/importør å treffe «ethvert tiltak rettet mot å oppnå retur av et produkt som allerede er gjort tilgjengelig for sluttbrukeren». Det vil si at Rana Plast må sørge for å få fysisk kontroll over alle eksemplarer av de to modellene. Dernest må Rana Plast korrigere påpekt feil ved dokumentasjonen før båtene kan frigis. Pålegget gjelder bare selve tilbakekallingen, ikke retting/produksjon av dokumentasjon, men det følger av premissene for vedtaket at mot korreksjon av grunnlaget kan tilbakekalte båter utleveres igjen. Vedtaket om tilbakekall betyr ikke at det er forbudt å bruke eller selge båter av disse typene. Et slikt pålegg er ikke gitt og ville heller ikke ha hjemmel i forskriften.
Vedtaket pålegger offentligrettslige plikter som kan håndheves av det offentlige, overfor parten i saken -- som er Rana Plast. Hverken fritidsbåtforskriften eller vedtaket gir grunnlag for å kreve noe av båteiere, og vedtaket gir heller ikke båteiere privatrettslige rettigheter. Det er eksempelvis frivillig for en båteier å levere sin båt tilbake, ettersom vedtaket ikke pålegger båteieren noe. Rana Plast kan heller ikke håndheve vedtaket overfor båteierne, dvs. tvinge dem til å levere fra seg båtene. Ut fra vedtaket kan derimot enhver båteier levere sin båt tilbake til Rana Plast. Men hvilke plikter Rana Plast har overfor båteieren bestemmes ikke i forskriften og er ikke pålagt i vedtaket. Det betyr at grunnlag for krav fra båteierne må søkes andre steder -- i praksis i kjøpsrettslige sanksjoner.
Ved levering til første kjøper fra Rana Plast (eller eventuelle forhandlere) vil det ha funnet sted et forbrukerkjøp og i dette var det utvilsomt en kjøpsrettslig mangel at båten ikke oppfylte offentligrettslige krav. Alle privatpersoner som har kjøpt båter av de aktuelle typene til fritidsbruk, og fortsatt har båtene, kan derfor kreve at Rana Plast retter feilen fordi den utgjør en kjøpsrettslig mangel. Ettersom det ikke er påvist konkrete tekniske feil eller nedlagt bruksforbud for aktuelle båter kan det i utgangspunktet være noe tvilsomt om kjøpet kan heves. Vilkåret er at mangelen ikke er «uvesentlig» men det skal likevel en del til. I den grad båtene blir usalgbare i annenhåndsmarkedet kan det lettere tenkes å foreligge hevningsrett. Et hevningskrav kan «kontres» av Rana Plast med utførelse av retting dvs. levering av rett dokumentasjon.
For båteiere som har kjøpt brukt kan det stille seg annerledes, særlig hvis handel har funnet sted på «som den er»-vilkår. Ved brukthandel er det ikke gitt at feil ved CE-merking utgjør mangel og det vil bero på den individuelle avtale hvordan det stiller seg. Når mangel foreligger, vil imidlertid krav normalt kunne reises av nåværende eier mot Rana Plast – på visse vilkår. Det vil føre for langt å gå i dybden på reglene om slike direktekrav, men generelt vil krav kunne rettes mot Rana Plast dersom feilene ved dokumentasjonen utgjør kjøpsrettslig mangel mellom kjøper og selger, eller mellom selger og dennes selger.
Kjøperne er innenfor den opprinnelige reklamasjonsfristen (fem år i forbrukerkjøp) og det er tvilsomt om foreldelse vil være inntrådt ettersom saken først nå blir alminnelig kjent. Foreldelse vil imidlertid inntre senest ett år etter at den enkelte båteier fikk eller burde ha skaffet seg kunnskap om forholdet så det vil være påkrevet med aksjon i løpet av ikke for lang tid.
Tilbakekallet kan få dramatiske følger for Rana Plast. Hvis det medfører slike kostnader at Rana Plast går konkurs, vil det være «game over» for de enkelte kjøpere som ønsker orden på dokumentasjonen for sine båter. At det er lett tenkelig at Rana Plast kan ende slik, er indikert av flere forhold. Ett av disse er at Rana Plast i november 2019 skiftet navn til «Båtsalg AS». Andre momenter som trekker i samme retning er at selskapet med en aksjekapital på kr 30 000 har en underbalanse på kr 705 000 og en rekke betalingsanmerkninger. To ganger i januar 2020 er selskapet funnet med «intet til utlegg», noe som ganske klart indikerer insolvens.
Det er nok dessverre grunn til å frykte for at båteierne ikke vil få noen forbedret dokumentasjon, og at vedtaket fra Direktoratet og departementet blir «et slag i luften».
Hvis du eier en båt som er rammet av tilbakekallingen, står Båtadvokaten til tjeneste hvis du føler behov for å få din sak vurdert. Husk at KNBF-medlemmer får en hel times fullverdig gratis advokatbistand. Ta kontakt via post@baatadvokaten.no eller post@knbf.no.