To spørsmål om CE-merking
Fra vår kunnskapsserie VERD Å VITE:
Båter som er levert eller importert til EU/EØS etter juni 1998 skal være "CE-merket" for å "dokumentere" at båten er i samsvar med de krav som stilles til konstruksjon, sikkerhet osv. i gjeldende standarder. Regimet med CE-merking har gitt opphav til mange misforståelser Her skal vi oppklare to av dem:
1) Det er når båten importeres fra land utenfor EU/EØS eller leveres som ny til første forbrukerkjøper, at den skal være i samsvar/være CE-merket. Det er kun på dette tidspunkt det gjelder et bestemt krav til båtens tilstand. Neste dag er det imidlertid ikke lengre et offentligrettslig krav til fortsatt samsvar. Over tid vil eierens modifikasjoner, reparasjoner og slitasje samt skader lett føre til at CE-samsvaret bortfaller. Det er ikke noe krav at samsvar skal gjenopprettes og det kan heller ikke pålegges.
2) Manglende samsvar ved omsetning av bruktbåt er ikke i og av seg selv en mangel, heller ikke om båten ikke var i reelt samsvar da den var ny, på tross av at den var CE-merket. Når en båtselger sier at båten er CE-merket er det heller ikke en garanti for at merkingen opprinnelig var korrekt eller for at samsvaret fortsatt eksisterer. Det er normalt kun en «konstatering» av at selve skiltet og samsvarserklæringen foreligger. Det er ingen vanlig båtselger som kan ha noen berettiget båtbyggerfaglig mening mht. disse spørsmål og han kan da heller ikke holdes til ansvar hvis det skulle vise seg å være avvik.