Ting å tenke på ved bruk av båtmegler
Det nærmer seg båtsesong, båtmessene er i gang, og dermed er vi i tiden på året hvor det begynner å ta seg opp med kjøp og salg av båter. Noen tenker å ta de første litt usikre steg mot å komme seg på sjøen i mindre, åpen båt mens andre handler for millioner og får seg båt til å bo i – lenge. Felles for alle er at de ønsker en trygg handel. For mange betyr det at de velger å selge via båtmegler. Her skal vi se litt på hva konsekvensene er av å handle via megler.
Det finnes en rekke båtmeglere i Norges land, og en god del forhandlere driver også kommisjonssalg («salg for kunde») som er det samme. Det er så vidt store forskjeller mellom alle som tilbyr slike tjenester at det lar seg ikke gjøre å beskrive dem i rettferdighet i en kort artikkel her. Det får være nok sagt at enkelte er høyt kompetente og har svært godt rykte som er vel fortjent, mens andre blir sett som mindre seriøse. Det har også vært enkelte oppsiktsvekkende saker med ren svindel men det hører heldigvis til sjeldenhetene.
Her er noen ting å tenke på ved handel via megler:
- Når kjøperen er privatperson, vil det at en megler er involvert på vegne av selger, medføre at kjøpet blir et forbrukerkjøp. Det er da forbrukerkjøpslovens regler som kommer til anvendelse på hele avtaleforholdet, med kjøpervennlige regler for mangelsbedømmelse og reklamasjonsfrister. Loven er også ufravikelig, slik at det ikke er tillatt å avtale vilkår som er dårligere enn lovens. Hvis en megler annonserer med eller har med i sin kontrakt at «kjøpet er regulert av kjøpsloven» el.l. er det altså ikke riktig, men det sier kanskje noe om megleren.
- Megleren er mellommann og blir normalt ikke part i avtalen. Men i forbruker-kjøp må megleren gjøre det helt tydelig at han kun er mellommann og ikke har medansvar for selgers overholdelse av avtalen. Hvis ikke begge disse fraskrivelsene er gjort, vil megleren bli ansvarlig ved siden av selgeren. Dette er mindre upraktisk enn man skulle tro
- Megleren vil normalt ha ansvaret for selve gjennomføringen av kjøpet, dvs. pengestrøm og eventuelt registrering av kjøper som eier. Det er viktig å påse at megleren har slikt ansvar ihht. kontrakten, og at det benyttes klientkonto til alle pengeoverføringer. Det er ikke bra hvis det er uklarheter omkring disse spørsmål, fordi det da kan bli vanskelig å hente inn igjen eventuelt tapte midler dersom noe går galt.
- For selgersiden betyr bruk av megler at det mulige ansvaret for feil og mangler ved båten blir utvidet sammenliknet med direkte handel med kjøperen. Reklamasjonsfristen blir også utvidet til fem år. Det kan være mye verd å ta dette med i betraktning i salgsprosessen. Det bør i alle fall anspore til å være nøyaktig med opplysningsgivningen, ikke skjønnmale noe, og ikke glemme noe.
- For kjøpersiden betyr bruk av megler ofte et bedre opplysningsunderlag for kjøpet enn hva man ellers får. Megleren er normalt en fagmann og kjenner viktigheten av å gi både riktige og fullstendige opplysninger. Samtidig kjenner han mange båttyper og typiske feil og annet ved dem. Men husk at opplysninger som går i flere ledd kan bli forvansket eller misforstått. Og ta rede på om megleren har besiktiget og prøvet båten som grunnlag for å beskrive den – hvis ikke, bør det være en god grunn til det
- Selv om det brukes en troverdig båtmegler og selv om forbrukerkjøpsloven gir «god beskyttelse» er det likevel viktig å ta seg god tid til både å besiktige og vurdere en båt som er aktuell for kjøp. Det er rett nok ikke alle feil man har mulighet til å oppdage, men det er viktig å forsikre seg om at man har fått med seg alt som opplyses og at man forstår rekkevidden av det. Loven gir en viss beskyttelse, men det er ingenting som beskytter bedre enn åpne øyne og kritisk sans.
Er man i tvil når en handel er på gang, er det ingen skam å spørre seg for. Hjelpen er aldri mer enn noen tastetrykk unna – kontakt Båtadvokaten på post@baatadvokaten.no.