Verd å vite: Hva er en årsmodell?
(Publisert som artikkel i Båtens Verden 2/2018)
En båts årsmodell har naturlig nok betydning ved kjøp og salg. Alder er en viktig komponent i hva man ser for seg av slitasje og elde; en annen sak kan være bestemte forandringer i innredning, utstyr, motor og annet. Selv om årsmodell ikke er like sentralt som med bil, vil det gjerne virke inn på en kjøpsavtale. Men hva er egentlig en «årsmodell» når vi snakker om båt?
Skrognummeret – båtens CIN-kode – skal inneholde informasjon om hvilket modellår båten er bygget for. Dette er de to siste sifre i koden. CIN-koden preges inn i skroget når det blir støpt, og er derfor et uttrykk for hvilket modellår skroget var ment for da det ble støpt. Men koden behøver likevel ikke å bety noe for hvilken egentlig årsmodell båten ender opp som.
Begrepet «årsmodell» relatert til båt er helt forskjellig fra hva som er gjengs med bil. Båter bygges ikke i tusenvis eller hundretusenvis av eksemplarer, slik det er vanlig med bil. I stedet bygges båter i mindre serier, der første kjøpers valg og preferanser ofte har vesentlig innflytelse på hva det endelige produktet utgjør mht. utstyr, kvaliteter, visuelle komponenter osv.
Et støpt skrog kan bli liggende som lagervare over lang tid, frem til det settes sammen med et overbygg, innerliner, motor og øvrige komponenter og bestanddeler til å utgjøre en ferdig båt. Dermed kan et skrog bli ferdigstilt som leverbar båt flere år etter at skroget ble påbegynt/støpt. Som eksempel kan nevnes at da NB Marine gikk konkurs i 2013, fantes det på lager over 20 støpte men ikke ferdigstilte skrog. Disse hadde ingen kjøpere og ferdigstillelse sto naturlig nok «på vent», men de hadde like fullt CIN-kode med en «modellårskode» fra støpetidspunktet.
Den opprinnelige CIN-koden kan ikke byttes ut med en ny som reflekterer ferdigstillelsestidspunkt, ettersom koden skal unikt identifisere hvert støpte skrog. Det opprinnelige CIN følger derfor båten i hele dens levetid, uavhengig av tidspunkt for ferdigstillelse eller ibruktakning. CIN-koden er derfor ikke et godt utgangspunkt for å finne ut hvilken årsmodell båten er.
Leveringstidspunkt som ny til første eier er et bedre utgangspunkt for å vurdere slitasje og elde. Det er dette tidspunkt som er avgjørende for alle konsekvenser av bruk, elde og slitasje. Etter en tid mister også dette utgangspunkt sin betydning, både reelt og markedsmessig. Andre forskjeller mellom enkelteksemplarer vil etter hvert veie tyngre enn en formell modellårsbetegnelse. Forskjell i visuell tilstand og utstyrsnivå og annet som følger av eierens valg, bruk, stell og pleie, vil fort overstyre hva meninger om «årsmodell» måtte bety for verdien.
I en rettslig sammenheng vil spørsmålet bli om avvik mellom CIN-koden og opplyst årsmodell er en mangel. Normalt vil det ikke være det, hvis årsmodell er angitt til det år båten er levert til første eier. Men det er best å unngå uklarheter på dette punkt. Å spesifisere «levert ny i 2015» i stedet for å fylle inn «2015» i finn-rubrikken for «årsmodell» er en enkel og grei forsikring mot uønskete diskusjoner. Viktigst av alt er naturligvis å ha oppmerksomhet på hva man opplyser.
Og er man i tvil, er det ingen skam å spørre seg for. Husk at alle KNBF-medlemmer har en times gratis rådgivning til sin disposisjon. Medlemsfordelen gjelder også ved avtaleinngåelse.
Norges kompetansesenter på båtjuss er aldri mer enn noen tastetrykk unna -- kontakt Båtadvokaten på post@baatadvokaten.no.