Bøtelagt for bruk av redningsflåte i stedet for redningsvester
Man skulle nesten ikke tro at det er mulig: Et KNBF-medlem er bøtelagt fordi han ikke hadde nok redningsvester til alle om bord -- selv om han hadde fastmontert redningsflåte. Men ... er dette riktig, da?
Dette er ikke «personlig flyteutstyr»
Med sommerens debatt om enda flere påbud om hva båtfolket skal gjøre i friskt minne -- må det med en viss beklagelse konstateres at dessverre har politiet lovens ord og mening på sin side i denne saken.
Lovens krav gjelder nemlig personlig flyteutstyr. KNBF-medlemmet som ble bøtelagt manglet vest til to av syv personer om bord, og mente at hans redningsflåte for fire personer dekket behovet for de to vestene som manglet. Men redningsflåten anses ikke som personlig flyteutstyr og dermed er overtredelsen et faktum. Og det hjelper ikke om flåten som sådan er CE-merket eller godkjent av Sjøfartsdirektoratet.
At redningsflåte ikke er godt nok, har grunnlag i småbåtloven § 23 første ledd som bestemmer at under seilas skal båten «være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord». Ut fra ordlyden skulle man tro at redningsflåte er et akseptabelt valg. Men til supplering av loven gjelder «Forskrift om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy». Forskriften gjaldt allerede da loven ble vedtatt -- vestpåbudet ble innført i 1995 og loven kom i 1998. Forskriften definerer flyteutstyr som «redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest og annet personlig utstyr til å holde en person flytende». Redningsflåte er ikke med i oppregningen, og er heller ikke «personlig» og den er heller ikke beregnet på å holde individuelle personer flytende hver for seg.
Det er derfor ingen tvil om at en redningsflåte ikke er «godt nok» til å oppfylle kravet loven stiller, og det er derfor klart at man overtrer loven når man bruker flåte i håp om å oppfylle det lovbestemte kravet til flyteutstyr. Om man «bør» straffes for å ha valgt å bruke redningsflåte er en annen sak – men det er i tilfelle opp til Påtalemyndigheten å avgjøre. Og i den aktuelle saken har de latt utsikten til å få kr 1 000 i statskassen overstyre det en båtmann heller ville kalle fornuft.
Les Båtlivs test av redningsflåter, med video.
Forskriften har en trang åpning for dispensasjon, formulert som «i enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike kravene i denne forskrift. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig». Som det ses er det nok ikke lett å få flåte ansett som godt nok. Man skal antakelig slite for finne på noe som er gode nok «spesielle grunner» som også gjør dispensasjon «nødvendig». Jeg vil tro at direktoratet alltid vil si at dispensasjon ikke er nødvendig, for behovet kan jo lett oppfylles ved å ha nok redningsvester til alle ... og i tillegg er det begrenset til «enkelttilfeller».
Båtadvokaten med forskriftsmessig personlig flyteutstyr.
Men kasjettluen virket viktigere denne dagen.
At reglene ekskluderer redningsflåter som flyteutstyr, beror antakelig på at flåter ikke var naturlig til bruk på fritidsbåter tidlig på 90-tallet. Både utforming og pris var noe annerledes den gangen. Det fantes nok redningsflåter for fritidsbåter, i alle fall for større båter. Men utbredelsen av redningsflåter og ikke minst produsentenes tilpasning til et marked blant mindre båter enn før, er nok et mye mer moderne fenomen enn loven og forskriften.
Det hadde ikke vært unaturlig med en endring, selv om personlig flyteutstyr gir en litt annen beskyttelse enn det en flåte gir (f eks fall over bord som en redningsflåte ikke hjelper på -- ja, hvis vesten er på, da). Om det er rom for en modernisering får sikkert tiden vise -- man får håpe at KNBF legger litt trykk på rette myndighet for å få en justering av påbudene.