Nisse-norge når nytt nedrig nivå
Av grunner det er vanskelig å forstå ut fra et fornuftsperspektiv, har norske politikere og byråkrater et angsfylt forhold til fartøy-typen vannscooter (og liknende innretninger som etter alminnelig språkbruk ikke kan kalles «båt», for å si det på «byråkratisk»). Med henvisning til at lyden (eller spetakkelet, om man vil) fra hensynsløs bruk av vannscootere er så plagsomt, og fordi det er så risikabelt å farte rundt på slike innretninger som går fort, har en utrolig manøvreringsevne og til og med i kyndige hender kan «dykke», har det i mange år vært forbudt i det ellers såkalt «frie» landet Norge, å føre vannscooter.
Vannscooter forbys fordi noen har ført dem til sjenanse for andre og fordi noens tålegrense for andres moro har blitt krenket. Når noen blir krenket, er det nærmest en særnorsk selvfølgelighet at det innføres et forbud. Det er imidlertid ikke snakk om å forby hensynsløs føring av vannscooter, hvilket ville hatt en oppdragende effekt og effektivt ville løse «problemet». I stedet forbyr man produktet vannscooter, slik at selv ikke de snilleste og mest hensynsfulle vannscooter-førere får lov til å ferdes på sjøen.
Dette «rasjonalet» er helt meningsløst og demonstrerer en vilkårlig og hensynsløs diskrimineringsvilje som er nærmest totalitær. Det er som å si at fordi idiot-bilister er overrepresentert bak rattet i Audi og BMW, får disse bilene kun lov til å kjøre på motorvei utenfor tettbygd strøk.
Nå skal det bli «så meget bedre», etter at det gang på gang er påvist at forbudet strider mot EØS-avtalen og mot fritidsbåtdirektivet. Etter endringer i småbåtloven og en ny forskrift om bruk av vannscooter, skal det nå bli tillatt å føre vannscooter på sjøen. Men kun slike som er CE-merket.
Småbåtloven § 40. Bruk av vannscootere og liknende mindre fartøyer
Denne bestemmelsen gjelder vannscooter og liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter.
Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om fartøy av en viss type omfattes av første ledd.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler for bruk av fartøyer som nevnt i første ledd, herunder bestemme at bruk av slike fartøyer av hensyn til miljø eller sikkerhet ikke er tillatt i en bestemt avstand fra land, i verneområder og i en bestemt avstand fra verneområder. Departementet kan bestemme at det for avgrensede områder likevel er tillatt med organisert vannscooterkjøring i forbindelse med trening og konkurranse innenfor forbudsområder fastsatt i medhold av første punktum.
I særlige tilfeller der hensynet til natur, næring, sikkerhet eller støy tilsier det, kan departementet i forskrift forby eller begrense bruk av fartøyer som nevnt i første ledd i andre områder enn de som er nevnt i tredje ledd første punktum. Departementets myndighet etter tredje ledd annet punktum og fjerde ledd kan delegeres til kommunen.
Men OBS! Bare på en særnorsk måte. Naturligvis! Nemlig bare når man er minimum 400 meter fra land. Hvor man finner en trygg fjord å kjøre vannscooter på, som er 800 meter bred eller mer, sier forskriften selvsagt ingenting om.
Forskrift om bruk av vannscooter og lignende § 4. Forbudssoner hvor det ikke er tillat å kjøre med vannscooter og lignende motordrevne fartøy
Det er ikke tillatt å kjøre vannscooter og lignende motordrevet fartøy i sjø:
a. i et heldekkende belte på 400 meter ut fra land,
b. i verneområder, og
c. i et heldekkende belte på 400 meter fra alle verneområder. Det er ikke tillatt å kjøre vannscooter og lignende motordrevet fartøy i vassdrag, herunder innsjøer:
a. i et heldekkende belte på 500 meter ut fra land i verneområder,
b. i et heldekkende belte på 500 meter fra alle verneområder, og
c. i innsjøer mindre enn 2 km 2 jf. lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag § 4 tredje ledd.
Man skal aller nådigst få lov til å krysse forbudssonen korteste vei i maks fem knop, men kun i «farled» og ellers over en maksimal strekning på 1000 meter. Hele forskriften kan leses her.
Man behøver vel neppe å være rakettforsker for å se at forskriften om bruk av vannsooter i realiteten er en videreføring av det tidligere gjeldende forbudet. Byråkratene har bare frmulert forbudet på en ny måte. De fleste steder det er trygt å bruke vannscooter, vil man være nærmere land enn 400 meter. Mange steder vil man være rett i leden inne blant alle slags fartøy, store og små, når man er 400 meter fra land. Og skulle man ønske å bruke vannscooter i et vassdrag, må det være over 1000 meter bredt for at det skal være 500 meter til land på hver side. Landet flyter ikke akkurat over av elver på den størrelsen, for å si det forsiktig.
Forbudet mot bruk av vannscooter er både usaklig og udemokratisk. De kunne like gjerne ha nedlagt forbud mot kjøring på vannski. Eller forbud mot snekker og seilbåter, siden de går så sakte at de hindrer hurtiggående fartøys navigering.
Eller de kunne ha tillatt førere av Audi og BMW å kun kjøre korteste vei til motorveien, men i maks ti km/t.
Det nye, omformulerte vannscooter-forbudet trer i kraft 1. juli.