Ukens båttur
Med egen båt på land for en kosmetisk oppgradering før salg, gikk denne ukens båttur fra Viksøy, over Korsfjorden og tilbake med losbåten LOS 108.
LOS 108 er 54 fot og veier 28 tonn. Dette er lett match for 2X800 hk MTU V12 som uten knussel eller anstrengelse skyver losbåten opp i en marsjfart på 26 knop (Tekniske data, Marine Traffic). Her er et blinkskudd av søsterfartøyet LOS 109 utgående fra losstasjonen på Fedje. Flere losbåter her og en Youtube-video av LOS 109 her.
LOS 108 er utstyrt med det meste av hva man trenger for å gjøre tjeneste i værharde strøk. Vedlikeholdet er petimetersk grundig. Siste nyhet om bord er FLIR-kamera som utvilsomt vil komme til nytte når losbåtens innsats behøves i redningsoppdrag. Se eksempelvis her, her og her.
Viksøy Losstasjon har vært operativ i ikke mindre enn 111 år. Mye lengre, om en skulle legge til grunn den erfaring losbåtførerne har med de lokale farvann og navigasjonsforhold. På losstasjonen har de til enhver tid oversikt over innkommende og utgående fartøy foruten at de holder øye med hva som ellers rører seg på sjøen ytterst i havgapet. Og -- ikke minst -- de er lommekjent i farvannet. Som linkene til nyhetsartiklene ovenfor viser, er det mange som har god grunn til å være takknemlig for losbåtens innsats. Også Den Kongelige Norske Marine -- losbåten var med på å redde det som var å redde da fregatten KNM OSLO gikk på grunn ved Marsteinen i 1994.
Turen i dag gikk fra Viksøy til Bakkasund i Austevoll for å plukke opp losen og deretter sette ham om bord midtfjords mellom Marsteinen Fyr og Tekslo lykt (Google maps).
Selv om sjøen var en smule rufsete var det lite å merke om bord. Akselerasjonen var nesten umerkelig fra dead slow til 26 knop og det som var av sjø ble elegant skjøvet til side og flatet ut. Da vi kom ut til Marsteinen Fyr og ble liggende og vente med bølgene tvers, fikk vi kjenne at også losbåten kan dette med å rulle i sidesjø. Men selv om sjøgangen ved overgangen mellom Korsfjorden og åpent hav kan være utrivelig, var det intet problem å få satt losen om bord i "Maersk Flensburg". Erfaren "fingerspitzen-gefühl" la losbåten trygt inntil skutesiden så losen fikk klatre om bord via en dinglende leider -- og det var det. "All in a day's work".
Været her ute mot åpent hav kan være mer enn man fortjener. Jeg har selv vært her ute i Nidelv 24 i bølger som var betydelig høyere enn kalesjetaket -- det ble lite trivelig spesielt da vi snudde og fikk bølgene tvers. Det ligger fremdeles ruiner igjen her og der langs fjorden etter stormenes herjinger og vi som ferdes her ute skal prise oss lykkelig for ikke å være en del av vrakgodset. For den uheldige kan det være lite om å gjøre før man blir offer for sjøens nådeløse makt og hvileløse styrke. På denne del av kysten må man ferdes med vett og forstand.
For de som ikke gjør det eller bare er uheldige, er det godt å vite at losbåtens velvillig hjelpende hånd ikke er langt unna.