Selge høns i regnvær?
Det virker å ha regnet i førti daget og førti netter og vel så det, avbrutt bare av opplett lenge nok til å gå ut døren og trekke pusten men langtifra lenge nok til å leve det gode båtliv. I båtbransjen reflekteres regnværet av nye konkurser, sist ut var velrenommerte Harstad Marina Båt for bare få dager siden. Mens finn.no flommer over av båter som tilsynelatende aldri blir solgt.
Når først både været og tidene er undermåls på denne måten, får det også følger for hvor vi står båtfolket imellom. For det er ikke til å stikke under en stol at dårligere tider lett går ut over den private moral, samtidig som krangleviljen øker. De små marginene blir viktigere, antakelig fordi de blir både mindre og færre.
Når det i tillegg oppleves et halvår med mer eller mindre konstant regn, og båtlivslysten og -gleden lider tungt derunder, er det ikke til å undres over at det kan spisses til etter hvert når man blir uenig. Vi ser til stadighet i vår omfattende praksis at viljen til å krangle seg frem i livet er stor, og viljen til å strekke og vrenge på sannheten er overraskende godt innarbeidet. Og det blir verre i regnvær!
Når først det er blitt slik, er det nødvendig å trå mer forsiktig i det man foretar seg som selger eller kjøper. Det blir om å gjøre å unngå feller, være forberedt på å takle vanskeligheter, og klar til å produsere løsninger på problemer som kommer. Alt for ofte havner båtselgere og båtkjøpere i tilsynelatende uløselige problemer som de på denne måten kunne ha unngått. Her er noen enkle råd for å finne en bedre vei:
- Vær tydelig i hva det spørres om og hva det svares. Et ærlig "vet ikke" er et fullt aksepterbart svar og som kjøper må man være innforstått med hva det betyr - nemlig at tilstanden ikke er "sikker" og at overraskelser kan (eller vil?) komme.
- Egenskaper som er spesielt viktige, kan med fordel spesifieres som skriftlige garantier. F. eks. hvis motor er "nyoverhalt" eller hvis det garanteres å ikke være plastpest. Som selger må du være forberedt på å bli "målt opp mot" garantier og opplysninger - ta derfor forbehold hvis du er usikker eller hvis du refererer opplysninger fra andre, som du ikke har verifisert selv.
- Dokumenter kjøpet med en god kontrakt. Ikke stol på minimumsløsninger.
- Kontroller båten grundig etter overtakelse. Ta den i bruk og lær den å kjenne, og vær obs på forskjeller fra din forrige båt. Det er i bruken at feilene viser seg og jo tidligere de kommer desto lettere er det å få forståelse hos selgeren.
- Reklamer med en gang og skriftlig. Vær tydelig på hva feilen er eller hva symptomet viser seg som, og si klart fra at du mener det er selgers problem og at du vil reise krav på grunn av mangelen. Men vær åpen for forslag og villig til kompromiss. Du kommer lengre mot målet på den måten enn ved strid.
- Ta kjøpers klagemål på alvor. Det koster mindre i lengden å behandle sin kjøper seriøst og med et åpent sinn. Også hvis kjøper er vanskelig - man kommer alltid lengst med høvisk opptreden.
- Klag med måte. Det er ikke alt som er verd å klage på og småfeil er ikke verdens undergang. Reserver klagemålene for ting som virkelig betyr noe.
Og som alltid, når det blir uklarheter og uenigheten spisser seg til: Søk advokatråd i tide. Å få en kompetent vurdering av saken før den blir for stor, er alltid en god investering. KNBF-medlemmer får gratis advokathjelp - så hvorfor ikke melde seg inn?