Selvbygg -- risikabelt prosjekt
Selvbygg - risikabelt prosjekt
Opprinnelig publisert 1996/1998
Å kjøpe bruktbåt er aldri risikofritt. Muligheten for at båten du velger ikke er i den stand du får inntrykk av under forhandlinger og besiktigelse, øker som regel proporsjonalt med båtens alder. Og enda verre kan det bli hvis båten er helt eller delvis selvinnredet eller selvbygget.
Mange båtfolk har en hemmelig drøm om å bygge (eller restaurere) den perfekte båten selv. Heldigvis er det de færreste som forsøker å realisere drømmen. Hvis du hører til dem som har seriøse tanker om å bygge selv, er det mange forskjellige forhold som inviterer til nærmere vurdering og ettertanke. Og hvis du først har bygget en båt selv, og har tenkt å selge den, skal du virkelig ty til tenkeboksen.
CE-merking av selvbygget båt
Denne artikkelen gjelder forholdet mellom selger og kjøper og vi går derfor ikke i dybden om reglene for CE-merking av selvbygget båt. Hovedregelen er at selvbygget båt fritt kan selges videre etter å ha vært eiet og brukt av byggeren i minst fem år. Skal selvbygget båt selges tidligere enn fem år etter at den ble tatt i bruk, skal den etter regelverket CE-merkes av byggeren. Om en slik båt selges uten CE-merking vil betydningen av manglende merking avhenge av partenes avtale/hva som er opplyst osv. Manglende CE-merking betyr altså ikke at det er «forbudt» å selge båten.
Uhyggelig eksempel
En ideell stiftelse kjøpte for noen år siden en 50 fot Colin Archer kopi. Selgeren hadde bygget båten selv i sin egen hage, og han fortalte at båten var bygget etter West Epoksy metoden, tre lag med plank, lagt diagonalt på ordinære spanter. Stiftelsen syntes båten var helt i orden etter den besiktigelse de foretok og etter de opplysninger som ble gitt, og slo til. (Båten ble kjøpt for et anselig pengebeløp). Det ble ikke foretatt noen inspeksjon under vannlinjen, men selgeren gikk god for at alt var i orden. Han hadde bare vært borti land en gang. En mindre skade i baugen som da oppsto, var reparert. Stiftelsen var meget lykkelig over kjøpet, og tok båten i bruk.
Så begynte problemene.
For å gjøre en lang historie rimelig kort: Det viste seg at det var lekkasje mellom jernkjøl og bunnen i båten, og akterstevnen var pill råtten i gjennomføringen for propellakslingen. Over hele skroget ble det avdekket at det var brukt alt for lite lim, slik at de laminerte lagene i huden ikke heftet godt nok sammen. I den tilstand båten var, kunne relativt ubetydelige begivenheter ha resultert i totalhavari. Og en slik risiko med en havgående båt, innredet for 10-12 personer, er ganske alvorlig.
Vanlige regler gjelder
Ved salg av selvbygget båt gjelder de samme kjøpsrettslige regler som ellers. Men for selger innebærer hans kunnskap om båten og dens konstruksjon en praktisk sett meget utvidet opplysningsplikt overfor kjøperen. Kjøperen vil, på sin side, forvente å få vesentlig mer inngående opplysninger om detaljer i konstruksjon, byggemåte, byggematerialer, tekniske løsninger som er valgt og hvorfor etc. enn det en kjøper av fabrikkbygget bruktbåt vil være interessert i. Som alltid ellers er det intet alternativ til ærlighet for selger - uriktige opplysninger vil straffe seg senere.
Kjøperen må på sin side være seg bevisst at han har med å gjøre en person som bør ha i minne alle de opplysninger en pirkete kjøper kunne finne på å spørre om. Og hele situasjonen inviterer til en vesentlig grundigere undersøkelse fra kjøpers side enn det man ellers ville foreta. Dette gjelder selvsagt i enda større grad hvis en selvbygget båt selges av en annen enn byggeren.
Tilsikringsansvar
I eksempelet ovenfor, hadde selgeren opplyst at båten var bygget etter West Epoxy metoden. Denne metoden er inngående beskrevet i håndbøkene som er utgitt av Gougeon Brothers, og metoden, som sådan, spesifiserer at der skal brukes nok lim til at de enkelte deler av konstruksjonen er "mettet" før delene føyes sammen. Enkelt fortalt stiller selve metoden krav til at det benyttes en viss mengde lim, som avhenger noe av materialene. Ved å opplyse at båten var bygget etter denne metoden, opplyste selgeren samtidig både at han kjente metoden og at han hadde fulgt de anvisninger metoden gir, under byggingen av båten.
Å påberope West Epoxy metoden blir altså det samme som å tilsikre en bestemt egenskap. Når det oppgis at båten har den egenskap at den er bygget etter en bestemt metode, så skal den også være det. Det samme gjelder opplysninger om andre forhold - f. eks. hvem som har montert motoren. Hvis det opplyses at det er gjort av en fagmann (fagmessig montert), så må det også være tilfelle. Om det senere viser seg at der har vært amatører på ferde, kanskje med betydelige konsekvenser på grunn av feil oppretting, har bygger/selger et klart ansvar.
Viktigst av alt: Hvis det selger har opplyst om slike konkrete egenskaper ved båten, i ettertid viser seg å ikke være riktig, har selgeren et ubegrenset og uinnskrenket garantiansvar overfor kjøperen. Alle kostnader som er forbundet med å bringe båten i en slik tilstand at den blir i samsvar med den beskrivelse som er gitt, må erstattes av selgeren. Og hvis feilen, i forhold til beskrivelsen er tilstrekkelig stor, kan kjøpet selvsagt heves.
Sentrale egenskaper
Et annet perspektiv på selvbygg er sjødyktighet. Enhver som selger en bruktbåt uten å ta et klart forbehold om båtens tilstand og sjødyktighet, går på den måten god for at båten er i en slik stand at man trygt kan benytte den for det bruk båten er tiltenkt. Dette må gjelde desto mer for den som selv har bygget båten, og som derfor er den som er nærmest til å kjenne enhver detalj om konstruksjonen og innvirkningen av eventuelle feil eller skader i båtens levetid. For de helt grunnleggende forhold relatert til sjødyktighet gjelder et tilsikringsansvar, men det er høyst usikkert hvor langt det strekker seg. Men der hvor tilsikringsansvaret slutter, begynner i alle fall ansvaret for opplysningssvikt - og der er grensen meget lett å trå over for den selger som har bygget båten selv.
Dokumentér byggeprosessen
Å unngå å falle i de fellene som er skissert ovenfor, er ikke vanskelig. Men det krever disiplin og ærlighet. Dette burde ikke være vanskelig å mestre for seriøse båtbyggere, og i hvert fall ikke når det begynner å bli tale om prosjekter som koster en del. Enkelt fortalt: Sørg for å dokumentere i enhver henseende hvordan båten er bygget. Ta rikelig med bilder, og noter flittig hvordan de enkelte detaljer i konstruksjonen blir tilvirket. Hvis du har en byggebeskrivelse, holder det å notere avvik, eller notere at konstruksjonen etter hvert er gjort slik beskrivelsen gir anvisning på. Du bør selvsagt også skissere hvordan og hvor de enkelte deler av alle tekniske anlegg befinner seg, spesielt det elektriske anlegget. Med grundig dokumentasjon har du som bygger/selger ingen vanskeligheter med å gi alle potensielle kjøpere all informasjon de trenger om båten, og du kan sikre deg at et salg ikke får ubehagelige konsekvenser - hverken for kjøperen eller deg selv. Og som potensiell kjøper, bør du be om slik dokumentasjon. Hvis selger ikke har det, må du be om at han, før kontrakt inngås, beskriver i rimelig detalj hvordan båten er bygget. Da bør du være rimelig sikker.
Denne artikkelen er tidligere trykket i Båtliv.